Londýn 30. mája (TASR) - Britská nízkonákladová letecká spoločnosť Silverjet, ktorá zabezpečovala prepravu v biznis triede najmä medzi Londýnom a New Yorkom, oznámila po 16 mesiacoch existencie bankrot.
Bola to posledná z troch biznis class spoločností lietajúca na trase Londýn - New York, ktorú položili vysoké ceny ropy. Pred ňou už z rovnakého dôvodu zbankrotovali americké Eos Airlines a MAXjet Airways.
Spoločnosť Silverjet, ktorá uskutočnila dnes posledný let z Dubaja na domovské letisko v britskom Lutone, informovala, že nezískala potrebných 5 miliónov USD (97,22 milióna Sk) od investora Viceroy Holdings so sídlom v Spojených arabských emirátoch.
Ceny ropy sa stali pohrebiskom viacerých menších leteckých spoločností. Spolu so Silverjetom, MAXjetom a Eosom zaniklo v ostatných šiestich mesiacoch viac než tucet aerolínií.
Podľa nezávislého analytika v leteckom priemysle Chrisa Tarryho oznámi tento sektor za rok 2008 kombinované straty na úrovni 40 miliárd USD, čo je trikrát viac než po teroristických útokoch 11. septembra 2001. Ceny ropy dnes prekračujú 125 USD/barel, zatiaľ čo koncom januára 2007, keď Silverjet začal lietať, to bolo okolo 55 USD za barel.
Ako informoval riaditeľ poradenskej spoločnosti v letectve JLS Consulting John Strickland, Silverjet bola poslednou špecializovanou leteckou spoločnosťou (prepravovala pasažierov výhradne v business triede), ktorá skončila, ale je presvedčený, že bankroty budú pokračovať. "V nasledujúcich 12 mesiacoch sa dočkáme ďalších krachov," povedal Strickland.
Akcie Silverjetu stiahli minulý týždeň z obchodovania na burze potom, ako sa investícia od firmy Viceroy neuskutočnila. Výkonný riaditeľ Lawrence Hunt ešte 2. mája oznámil, že Viceroy sľúbil firme finančnú výpomoc 100 miliónov USD v hotovosti a úveroch, no dodnes peniaze nedostali. "Výsledkom je, že musíme okamžite ukončiť všetky operácie," povedal Hunt.
Firma chcela získať trhy nižšími cenami leteniek. Letenky na trase Londýn - New York plánovala predávať po 1000 libier (38 460 Sk) za kus, čo je výrazne menej než na tejto trase žiadajú British Airways alebo Virgin Atlantic Airways.
Súčasťou pohodlia pre náročných cestujúcich, najmä podnikateľov, boli súkromné terminály, polohovateľné kreslá, samostatné toalety pre ženy či gurmánske menu z londýnskej reštaurácie Le Caprice. Počet pasažierov však nedosiahol také čísla, aby pri nižších cenách leteniek dokázal kompenzovať rast cien ropy.
Informovali agentúry Bloomberg a APA.
SkyEurope skončila v strate
Slovenská nízkonákladová letecká spoločnosť SkyEurope dosiahla v 1. polroku hospodárskeho roka 2007/2008, ktorý sa skončil 31. marca, stratu 28,5 milióna EUR. V porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho hospodárskeho roka bol výsledok o 12,1 % lepší.
Počet cestujúcich v hodnotenom období dosiahol 1,65 milióna a medziročne vzrástol o 32,1 %. Súčasne sa vedeniu spoločnosti podarilo znížiť prevádzkové náklady.
Hospodárenie aerolínií ovplyvnil rast cien leteckého benzínu, (medziročne zdražel o 42 %) a výdavky na väčšie využívanie Schwechatu, na ktorý sa spoločnosť začala viac orientovať v uplynulej zime.