Brusel 28. mája (TASR) - Leteckej doprave hrozia dodatočné náklady vo výške niekoľkých miliárd eur ročne, ak v Európskej únii prejde nový návrh na zaradenie leteckých firiem do systému obchodovania s emisiami.
Ako dnes zástupcovia aerolínií vyhlásili, v prípade zavedenia nových návrhov do praxe, budú mať veľké problémy zvýšené náklady zvládnuť.
Výbor pre životné prostredie Európskeho parlamentu (EP) 27. mája odhlasoval, že letecké spoločnosti si v prvom roku zaradenia do systému obchodovania s emisiami (ETS), teda v roku 2012, budú musieť kupovať 25 %, a nie 10 % emisných povoleniek, čo bol pôvodný plán ministrov životného prostredia.
Leteckým spoločnostiam dokonca hrozilo, že si budú musieť kupovať od roku 2012 až 100 % povoleniek, to však nakoniec výbor odmietol. Na druhej strane ale schválil, že "od roku 2013 sa percento kupovaných emisných povoleniek zo strany leteckých spoločností zvýši na maximálnu úroveň platnú pre iné priemyselné sektory".
"Tento text v skutočnosti znamená, že letecká doprava sa dostane na úroveň producentov elektrickej energie, a tým od roku 2013 hrozí povinný nákup 100 % povoleniek," povedala hovorkyňa Medzinárodnej asociácie leteckých dopravcov (IACA).
Hlasovanie Výboru pre životné prostredie EP síce neznamená konečné slovo EP, ale rozhodnutia výboru mávajú veľký vplyv na finálne rozhodovanie.
Podľa hovorcu leteckej spoločnosti British Airways sa náklady leteckých spoločností na environmentálny balíček odhadujú v prvých 12 rokoch po zaradení do ETS na viac ako 175 miliárd eur (5,44 bilióna Sk).
Aj keď britské aerolínie patria medzi stúpencov ekologizácie leteckej dopravy, takýto krok je podľa nich už príliš prehnaný. Rovnaký názor má aj IACA, ktorá zastupuje 38 svetových leteckých spoločností. Ako asociácia informovala, v prípade povinného kupovania 100 % emisných povoleniek už od roku 2013 by sa aerolíniám, ktoré používajú letiská Európskej únie, zvýšili náklady každoročne zhruba o 15 miliárd eur (466,62 miliardy Sk). Pritom už teraz zápasia s dodatočnými nákladmi spojenými s rastúcimi cenami ropy a spomalením svetovej ekonomiky v dôsledku úverovej krízy v Spojených štátoch.
Informovala o tom agentúra Reuters.