Mníchov 22. mája (TASR) - Model lietadla A350 intenzívne vyvíja v Airbuse 3000 inžinierov. Z nich sa 800 od marca minulého roku ním zaoberá v špeciálnej toulouskej kancelárii, ktorá sa v podnikovom žargóne nazýva "plateau". Nový model, ktorý by mal výrobcovi priniesť zlatý dážď príjmov, tvoria (zatiaľ) takmer len v počítačoch.
Šéf Airbusu Tom Enders sa rozhodol vyvodiť závery z neúspešného nábehu výroby modelu A380. V budúcnosti by sa nemali dopravovať všetky dodávky v Toulouse, kde sa robila ich konečná montáž. Deľba práce a špecializácia medzi strediskami koncernu sa prehĺbi. Napríklad Nemecko, ktoré dodáva časti trupu už na A380, sa bude venovať ich výrobe aj na A350. To by mu malo priniesť desaťtisíce pracovných miest. Okrem toho prevezme aj ich vývoj.
V Rusku by sa mali vyrábať niektoré komponenty na toto lietadlo preto, lebo tam sú platy inžinierov podstatne nižšie než v západnej Európe.
Od júla minulého roku došlo k zastaveniu zmien dizajnu lietadla a interná podniková komisia teraz hľadá možnosti, ako ho odľahčiť. Skôr, než sa vyrobí prototyp A350, lietadlo by malo "schudnúť" o osem ton nadbytočnej hmotnosti.
Enders chce dosiahnuť, aby Airbus dostával od externých dodávateľov 50 % súčiastok a komponentov. Ich podiel v porovnaní s A380 podstatne vzrastie. Súčasne sa má však podstatne znížiť ich počet, aby sa znížili nároky na koordináciu vývoja komponentov a aby sa zlepšili podmienky na ich výrobu.
Pre A350 vedenie Airbusu už vybralo vyše 20 hlavných dodávateľov, ktorí by mali zaručiť včasnosť a samozrejme aj kvalitu subdodávok.
Rodina lietadiel A350 má začať slúžiť cestujúcim od roku 2013. Airbus od nej očakáva, že si upevní pozíciu voči konkurentovi, americkému Boeingu. A350, s dizajnom 21. storočia, bude mať priemerný dolet 15.380 kilometrov a jednotlivé modely budú dimenzované pre 270 až 350 cestujúcich. Model A350-900R doletí najďalej. Okrem modelov pre cestujúcich bude vyrábať Airbus aj nákladnú verziu A350.
Podľa projektantov A350 priemerne bude mať o 20 % nižšie náklady na sedadlo než súčasné modely rovnakej kategórie. Jeho spotreba paliva na sedadlo má dokonca klesnúť o 25 %.
Informoval o tom nemecký denník Handelsblatt.