Vek 55 až 60 rokov, malé mesto, základné alebo stredoškolské vzdelanie a každú nedeľu kostol. To je portrét poľského pútnika. Kňazi však chcú najmä mládež.
VARŠAVA. Katolícki kňazi v Poľsku začínajú využívať komerčné ťahy: reklamy, komiksy či rockové koncerty. Chcú prilákať mladších.
,,Aby sme zaujali mladých ľudí, vydávame komiks o Licheni,“ hovorí kňaz Wiktor Gumienny z najväčšej katedrály v Poľsku. Nie je to však jediný ťah cirkvi, Licheň (na snímke) propaguje Bartosz Opania, ktorý hrá kňaza v poľskej telenovele.
Iné nápady majú paulíni z pútnického miesta Jasná hora v Čenstochovej. Organizujú zjazdy motorkárov, bicyklistov, dokonca nadšencov jazdy na kolieskových korčuliach a skateboarde. Jasnú horu navštívi každý rok okolo 900-tisíc mladých. Väčšina z nich prichádza v lete, preto kňazi, aby pritiahli mládež aj v iných ročných obdobiach, organizujú koncerty.
Na podobný krok sa chystá aj sanktuárium v Zebrzydowskej kalvárii, neďaleko Vadovíc, rodiska pápeža Jána Pavla II. V neďalekých Lagiewnikách pri Krakove má zasa vzniknúť amfiteáter, najmodernejšia kinosála a knižnica.
Spomedzi 7 miliónov osôb, ktoré počas roka navštívia okolo 450 pútnických miest v Poľsku, je len 15 percent mladších ako 25 rokov. Experti sú však pri nových formách ,,sakroturistiky“ skeptickí. ,,Takéto aktivity sú len bonusy k pútiam. A hoci mladí sú schopní odriekania, ak im na niečom nezáleží, tieto bonusy ich nepresvedčia,“ myslí si profesor Krzysztof Lecki, sociológ zo Sliezskej univerzity.
Autor: Zuzana Kohútková © SME FOTO - AUTORKA