Londýn 13. mája (TASR) - Zlyhanie oboch motorov Boeingu 777 spoločnosti British Airways, ktoré nastalo 17. januára vo výške 200 metrov počas pristávacieho manévru, mohlo spôsobiť nezvyčajne chladné počasie nad Ruskom. Oznámili to v pondelok vyšetrovatelia.
Stroj letiaci z Pekingu sa tesne pred pristátím nachádzal približne 3,4 kilometra od pristávacej dráhy, keď dva motory nezareagovali zvýšeným výkonom na príkaz automatického systému. Nepodarilo sa ani manuálne zvýšenie rýchlosti.
Lietadlo strácalo výšku a tvrdo pristálo na tráve po tom, ako sa iba o pár centimetrov vyhlo oploteniu letiska. Zranenia utrpelo 13 ľudí, po núdzových šmýkačkách evakuovali 136 pasažierov.
Podľa najnovších výsledkov, ktoré zverejnili vyšetrovatelia prípadu, príčinou bol pravdepodobne pokles vonkajšej teploty na -76 stupňov Celzia a následné zhustnunie paliva. To spôsobilo, že lietadlo nemohlo vyvinúť dostatočnú rýchlosť.
V súčasnosti je vo svete v prevádzke 667 lietadiel typu Boeing 777, ktoré sú považované za najbezpečnejšie. Od roku 1995 sa nezrútil ani jediný stroj tohto typu.
Vyšetrovatelia sa sústredili na skutočnosť, že stroj počas desaťhodinového letu z Pekingu smeroval cez výrazne chladnú oblasť Uralu a východ Škandinávie.
Priemerný bod mrznutia pre letecké palivo je mínus 47 stupňov Celzia, ale testy ukázali, že nezmrzne až do teploty mínus 57 stupňov Celzia. Analýzy dokázali, že teplota pohonnej látky neklesla počas letu pod mínus 34 stupňov Celzia. Problémy však mohlo spôsobiť zhustenie paliva, nie jeho zmrznutie.
Podľa odborníka na leteckú bezpečnosť Davida Learmounta testy a dôkazy poukazujú na zmenenú konzistenciu paliva. "Mohol tam byť problém s viskozitou. Palivo zhustlo a ťažšie prúdilo," citovala Learmounta internetová stránka britského denníka The Daily Telegraph.