Praha/Ostrava 17. apríla (TASR) Tragickej nehode električiek na jednokoľajnej trati v Ostrave, pri ktorej v piatok 11. apríla zahynuli tri osoby a ďalšie štyri desiatky sa zranili, sa dalo zabrániť. Na trati dochádzalo k problémom už v minulosti, ale vedenie Dopravného podniku Ostrava nerealizovalo žiadne signalizačné či zabezpečovacie zariadenie.
Bezprostredne po nehode vedenie podniku tvrdilo, že išlo o náhodu, pretože 70 rokov sa na tejto jednokoľajnej trati medzi zastávkami Poruba-kúpalisko a Vřesina žiadne nehoda nestala.
Tomu však odporovali neskoršie svedectvá cestujúcich z Ostravy, že na tejto trati neboli problémy vzácnosťou: niekedy museli samotní cestujúci vodiča upozorniť, že električka z opačného smeru ešte neprišla a musí preto vyčkať pred výhybkou.
Opakovane však došlo aj k prípadom, že na jednokoľajnú trať vyrazili električky z oboch smerov, ale dokázali včas zabrzdiť. Jedna zo súprav potom musela cúvať.
Dopravný podnik Ostrava priznal, že v ostatných troch rokoch sa električky dostali na jednu koľaj dvakrát.
"Vodiča sme vždy potrestali. Po druhej udalosti sme začali hľadať vyšší stupeň zabezpečenia," vyhlásil ekonomický námestník podniku František Kořínek. Do osudného piatku 11. apríla sa však žiadne zabezpečenie nielen že nerealizovalo, ale ani nebolo naprojektované.
Hlavným vinníkom tragédie v Ostrave je podľa predbežných zistení železničných inšpektorov 24-ročný vodič, ktorý nevyčkal pred výhybkou, ako mu interné predpisy prikazovali, a nekontaktoval ani dispečera dopravného podniku.
Vodiči električiek sa v plnej rýchlosti uvideli až na vzdialenosť 70 metrov, ale ani intenzívnym brzdením už nehode nezabránili. V momente zrážky sa električky proti sebe pohybovali rýchlosťou viac ako 70 kilometrov za hodinu.
Vinníkovi nehody, ktorý sa tiež vážne zranil, hrozí až desať rokov odňatia slobody.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) dem