Brusel 15. apríla (TASR) - Európsky ombudsman Nikiforos Diamanduros dostal vlani 3211 sťažností na nesprávne konanie inštitúcií Európskej únie. Je to síce o 600 menej než v roku 2006, no zvýšil sa počet sťažností, ktoré ombudsman považuje za prijateľné. Vyplýva to z výročnej správy o činnosti európskeho ombudsmana za rok 2007, ktorú Diamanduros dnes prezentoval v Bruseli.
Sťažovateľmi boli v 3056 prípadoch priamo občania, zatiaľ čo združenia a spoločnosti sa sťažovali 155-krát. Zo Slovenska prišlo 27 sťažností.
Na základe sťažností sa v minulom roku otvorilo 302 nových vyšetrovaní a ďalších šesť začal ombudsman z vlastnej iniciatívy. Dovedna vyšetroval 641 prípadov, z toho 332 bolo ešte z roku 2006. Celkovo dokázal pomôcť v takmer 70 percentách prípadov začatím vyšetrovania, presunom sťažnosti kompetentným orgánom alebo radou, kam sa má sťažovateľ obrátiť.
Väčšina sťažností - dve tretiny - bola tradične na Európsku komisiu, za ktorou nasledoval Európsky úrad pre výber pracovníkov, Európsky parlament, Úrad pre boj proti podvodom (OLAF) a Rada EÚ. Rekordný podiel sťažností (28 percent) sa týkal nedostatku transparentnosti v európskej administratíve, vrátane odmietnutia poskytnutia informácií. Diamanduros vzhľadom na túto skutočnosť požaduje väčšiu transparentnosť inštitúcií EÚ.
Ďalšími dôvodmi sťažností boli nespravodlivosť alebo zneužite právomocí (18 percent), neuspokojivé postupy (13 percent), zbytočné prieťahy (deväť percent), diskriminácia (osem percent), nedbanlivosť (osem percent), právne chyby (štyri percentná) a nezabezpečenie plnenia povinností.
Ombudsman uzavrel v minulom roku rekordný počet prípadov (348), čo predstavuje 40-percentný nárast v porovnaní s rokom 2006. Po jeho intervencii európske úrady uhradili platby, zaplatili úroky, zverejnili dokumenty, či ukončili diskrimináciu. V 95 prípadoch ombudsman nezistil nesprávny úradný postup.
Keďže v kompetencii ombudsmana je len vyšetrovanie sťažností voči nesprávnemu konaniu európskych inštitúcií a nie voči národným orgánom členských štátov, jedna štvrtina sťažností boli mimo jeho mandátu.
Najviac sťažností prišlo z Nemecka, Španielska, Francúzska a Poľska. V prepočte na počet obyvateľov boli najväčšími sťažovateľmi Luxemburčania, Malťania a Cyperčania.
Úrad európskeho ombudsmana bol zriadený Maastrichtskou zmluvou. Ombudsman vyšetruje sťažnosti na nesprávny úradný postup v činnosti inštitúcií EÚ s výnimkou súdneho dvora a súdu prvého stupňa, pričom sa snaží dosiahnuť kladný výsledok uspokojivý pre sťažovateľa aj inštitúciu, na ktorú bola podaná sťažnosť. Na ombudsmana sa môže obrátiť každý občan EÚ, rezident, spoločnosť, či združenie.
Internet: www.ombudsman.europa.eu
(spravodajkyňa TASR Monika Poláková) hy