SME

V tomto týždni sa rozhodne o možnom zániku Alitalie

Letecká spoločnosť Alitalia vstúpila do týždňa, v ktorom sa možno definitívne rozhodne o jej existencii, vlastne zániku. Bieda týchto aerolínií je vlastne biedou podniku v štátnej správe. Taliansky štát má v nich 49,9-% podiel a v spoločnosti sa robilo to

Rím 7. apríla (TASR) - Letecká spoločnosť Alitalia vstúpila do týždňa, v ktorom sa možno definitívne rozhodne o jej existencii, vlastne zániku.

Bieda týchto aerolínií je vlastne biedou podniku v štátnej správe. Taliansky štát má v nich 49,9-% podiel a v spoločnosti sa robilo to, čo chceli vlády, ktoré sa v Ríme v takom hojnom počte striedali roky pri moci.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dlhé roky platilo nariadenie, že kto chce pracovať v Alitalii, musí byť obyvateľom Ríma alebo jeho najbližšieho okolia. Zamestnanci spoločnosti si pokúpili domy v niekoľkých rímskych mestských častiach, čím si zaručili, že splnia jednu z podmienok na podpísanie pracovnej zmluvy s leteckým prepravcom.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti nariadenie o mieste bydliska zamestnancov Alitalie už neplatí; zrušili ho v roku 1998. Ale k tomuto rozhodnutiu nedošlo pred otvorením letiska Malpensa v Miláne. A tak bola Alitalia prinútená denne dopravovať svojich riadiacich pracovníkov z Ríma do Milána a späť, aby pôsobili na letisku a zabezpečovali odlety a prílety lietadiel spoločnosti.

Táto epizóda pomáha objasniť skutočné pomery v aerolíniách, ale nie je to celá pravda o nich. Problém bol aj v tom, že kto chcel dosiahnuť zmenu v ich činnosti, musel rokovať s 10 odborovými zväzmi a troma regionálnymi centrami Alitalie, ktoré sú v Ríme, Miláne a Neapoli.

Alitalia smerovala k existenčným problémom dlhé roky. V súvislosti s ňou bolo prijatých veľké množstvo nesprávnych rozhodnutí. Problémy sa hromadili a neriešili v dôsledku nestabilnej pozície manažmentu spoločnosti, pomerne rýchleho striedania vlád, politickej nestability a nechuti a možno aj neschopnosti orgánov a riadiacich štruktúr, ktoré zodpovedali za národného leteckého prepravcu.

SkryťVypnúť reklamu

"Nie je ľahké nájsť konkrétnu osobu, ktorá je v aerolíniách zodpovedná za všetko," povedal Oliver Bacchelli, ktorý sa zaoberá dopravou v regiónoch a turistikou. Podľa neho mnoho zodpovedných predstaviteľov konalo podľa zásady "riešiť, ale nič nevyriešiť".

A práve ponechanie Alitalie vlastnému osudu a živelnému vývoju ju priviedlo k tomu, že sa dostala na okraj priepasti. Podľa niektorých informácií Alitalia v dôsledku prezamestnanosti a nehospodárnosti svojho podnikania dosahuje denne stratu milión dolárov (20,63 milióna Sk), podľa iných je to milión eur (32,43 milióna Sk).

Problémy Alitalie sa vyostrili pred dvoma rokmi, keď skrachoval plán na reštrukturalizáciu aerolínií. Podľa neho mala spoločnosť dostať injekciu 1 miliardu eur (32,43 miliardy Sk). Plán bol zverejnený pred parlamentnými voľbami, ale vtedajšia vládna koalícia ich prehrala. Nová vláda po voľbách zmenila v Alitalii manažment. Namiesto obrody Alitalie na úkor štátnych prostriedkov rozhodla nová vláda o jej privatizácii.

SkryťVypnúť reklamu

Vláda však záujemcom dala veľmi ťažké podmienky. Ak by ich niekto z nich kúpil, musel by zachovať stanovený počet pracovníkov v ich údržbárskych závodoch, nesmel by zrušiť nerentabilné linky a nesmel by zmeniť ich názov.

Ak by sa však problémy mali naozaj vyriešiť, v Alitalii by sa musel znížiť počet pracovníkov. Spoločnosť obsluhuje linky na strojoch McDonnell Douglas, ktoré začali lietať v roku 1980, ale prestali sa vyrábať o deväť rokov neskôr. Tieto lietadlá majú pomerne vysokú spotrebu paliva, potrebujú častejšie kontroly a používajú sa na ne drahé náhradné súčiastky. Alitalia má hlavnú údržbu v Neapoli, ale pre spoločnosť nie je tamojšie letisko hlavnou operačnou základňou. Preto lietadlá prelietavajú z Ríma a späť väčšinou prázdne. Pretože Alitalia má vo svojej flotile pomerne málo moderných lietadiel, takmer vôbec nevyužíva servisné služby v zahraničí, čo má vplyv na ich tvorbu zisku.

SkryťVypnúť reklamu

Alitalia má veľké problémy aj v štruktúre riadenia. Mnohé riadiace metódy sú dávno prekonané. Spoločnosť súperi s nízkonákladovými aerolíniami ako EasyJet a Ryanair. Tie už pokrývajú celé územie krajiny linkami s pomerne lacnými letenkami.

Analytici tvrdia, že Alitaliu napokon kúpi Air France-KLM. Uskutočnia sa v nej potrebné organizačné zmeny. Alitalia bude pôsobiť rovnako ako všetky ostatné moderné letecké spoločnosti. V opačnom príde by sa pokračovalo v tom, čo sa vyvinulo do podoby jednoducho nazývanej "talianska podnikateľská dráma".

Informovali o tom britská rozhlasová a televízna spoločnosť BBC, Reuters, DPA a Financial Times Deutschland.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 738
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 7 685
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 065
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 636
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 871
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 261
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 1 980
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 965
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zadržané osoby podľa polície ľudí verbovali ľudí na internete.

Na koncerte sa zúčastnilo až 2,1 milióna ľudí.


TASR
Ilustračné foto.

Autobus sa zrazil s osobným autom.


SITA
Centrálna budova Organizácie Spojených národov pre vzdelávanie, vedu a kultúru (UNESCO) v Paríži.

Svetovú cenu slobody tlače získali novinári kritickí voči vláde prezidenta.


TASR 2
Nastupujúci nemecký minister vnútra Alexander Dobrindt.

Nemecko v rámci opatrení vyšle na hranice viac federálnych policajtov.


TASR

Sportnet

Dávid Strelec oslavuje hetrik do siete Žiliny.

Podľa Francesca Calzonu nevyužíval svoj potenciál, podľa Vladimíra Weissa nebol hlavou na zemi.


Lukáš Kubiš.

Zvítazili jazdci tímu XDS Astana.


TASR
MFK Dukla Banská Bystrica - MFK Ružomberok: ONLINE prenos zo zápasu 8. kola skupiny o udržanie sa v Niké lige.

Sledujte s nami ONLINE prenos zo zápasu 8. kola skupiny o udržanie sa v Niké lige: MFK Dukla Banská Bystrica - MFK Ružomberok.


Dostihy na Závodisku v Bratislave (ilustračný záber)

Víťazstvom v Bratislave zarobil viac ako desaťtisíc eur.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu