Londýn 27. marca (TASR) -
"Už je otvorený," smial sa jeden z opýtaných, ktorý so svojou manželkou strávil po nočnom z lete z Miami 90 minút čakaním, kým dostal svoju batožinu. "Nevadí nám to, pretože sa neponáhľame, ale mnoho iných ľudí sa ponáhľa."
Prvý let z Hongkongu prebehol bez komplikácií, ale prví transatlantickí cestujúci z Miami najprv nemohli kvôli problémom na pristávacej dráhe vystúpiť z lietadla a následne čakali 30 minút v novej hale na výdaj batožiny.
"Je to krásne letisko, veľmi unikátne, skutočne moderný návrh. Každý sa usmieva. Ak nie je nazlostený." uviedla cestujúca z Floridy.
Prevádzkovateľ letiska, spoločnosť BAA si od otvorenia terminálu T5 sľubuje, že omeškania letov, dlhé rady pred bezpečnostnými kontrolami a značné ťažkosti pri odbavovaní batožiny sa stanú minulosťou.
Nový terminál bude spočiatku využívať takmer výlučne najväčšia britská letecká spoločnosť British Airways. American Airlines dnes presmerovali niekoľko letov z letiska Gatwick na letisko Heathrow.
Personál letiska pôvodne plánoval podrobiť domácich pasažierov kontrole odtlačkov prstov, ale po sťažnostiach nezávislej agentúry pozorovateľov odstúpil od týchto úmyslov. Kontrola odtlačkov prstov je zásahom do osobných práv cestujúcich. Namiesto toho sa bude využívať fotografická identifikácia.
Protestné akcie proti rozširovaniu letiska Heathrow pokračovali aj dnes. John Stewart, hovorca odporcov rozširovania letiska vyhlásil, že skupina aktivistov neplánuje narušiť chod letiska. Tí majú do 11.00 h miestneho času stáť bez pohnutia v tričkách s nápisom Stop rozširovaniu letiska v budove terminálu.
Stúpenci projektu upozorňujú, že infraštruktúra štyroch starých terminálov už nestačila na rastúci počet cestujúcich. Kapacita letiska bola 45 miliónov cestujúcich ročne, avšak v skutočnosti tam odbavovali okolo 68 miliónov pasažierov.
Náklady na projekt, ktorý naplánovali už pred 19 rokmi, sa vyšplhali na 4,3 miliardy libier (178 miliárd korún).
Informovala o tom agentúra AP.