Banská Bystrica 23. marca (TASR) - Znovu obnoviť pravidelnú leteckú linku Sliač-Praha a späť, ktorú zrušili 7. januára 2008, môžu firmy a regionálne združenia pôsobiace v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK). Nič nebráni tomu, aby skupina podnikateľov založila spoločnosť na zabezpečovanie jej prevádzky.
Týmito slovami odpovedal predseda BBSK Milan Murgaš na reakcie členov Banskobystrickej regionálnej komory (BBRK) Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) na ich nedávnom valnom zhromaždení na zrušenie pravidelného leteckého spojenia medzi Sliačom s českou metropolou.
Podnikatelia upozorňujú, že bez rozvinutej dopravnej infraštruktúry, ktorej súčasťou je aj letecké spojenie regiónu so svetom, sa Banská Bystrica môže stať nedostupnou pre investorov. S týmto tvrdením sa Murgaš nestotožňuje. "Letecké spojenie Sliača s Prahou bol od začiatku bludný a neefektívny projekt. Ak sa linka využíva maximálne na 40 %, nemá šancu na prežitie. BBSK financoval 6 rokov stratový podnik, do ktorého každý rok vložil 6 až 7 miliónov Sk," konštatoval predseda BBSK.
Na financovaní pôvodnej pravidelnej linky Poprad-Sliač-Praha a späť, prevádzkovanej Českými aerolíniami (ČSA), sa od 27. marca 2007 podieľala spoločnosť Hron Air so sídlom v Podbrezovej a základným imaním 11 miliónov Sk. Majoritným vlastníkom verejno-súkromnej servisnej spoločnosti boli s 34-% podielom Železiarne Podbrezová (ŽP). Ďalšími spolupodielnikmi boli spoločnosť Schneidegger Training Institute Europe (27 %) majoritného vlastníka Aquacity v Poprade Jana Telenského, Prešovský samosprávny kraj (18 %) a mestá Poprad (18 %) a Vysoké Tatry (3 %).
Na vykrytí strát pri prevádzkovaní linky sa nechceli podieľať BBSK ani mestá Banská Bystrica a Zvolen napriek tomu, že zo Sliača do Prahy lietalo viac cestujúcich ako z Popradu. Akcionári Hron Airu, okrem ŽP, sa preto rozhodli od novembra 2007 nefinancovať stratovú linku, takže do Popradu prestali lietať lietadlá. Novembrovú stratu na linke medzi Prahou a Sliačom vykrývali iba ŽP a od decembra 2007 do 7. januára 2008 ju prevádzkovali už len ČSA.
Firma Hron Air nahradila dlhodobo stratovú, už skrachovanú, banskobystrickú spoločnosť Tatra Air, ktorá spolu s ČSA oživila po takmer 10-ročnej odmlke leteckú linku Sliač-Praha a späť v polovici roka 2003.