BRATISLAVA 17. marca (SITA) - Podľa prieskumu spoločnosti GfK Slovakia, až 72 % Slovákov ešte nikdy necestovalo lietadlom. V blízkej budúcnosti však vyše desatina z nich (13 %) plánuje služby leteckej dopravy využiť. Prieskum taktiež ukázal, že v súvislosti s medzinárodnou leteckou dopravou uprednostňuje prevažná väčšina slovenských cestujúcich naše letiská pred letiskami susedných štátov. Za posledné tri roky využilo služby bratislavského letiska M. R. Štefánika 62 % respondentov, ktorí už lietadlom cestovali. Asi 15 % cestujúcich využilo služby košického letiska a 4 % služby letiska Poprad - Tatry. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti GfK Slovakia, ktorý sa realizoval vo februári tohto roka na reprezentatívnej vzorke 1 000 respondentov vo veku od 15 do 79 rokov.
Z výsledkov prieskumu ďalej vplýva, že viac ako štvrtina Slovákov (28 %), ktorí už skúsenosti s leteckou dopravou majú, prevažne absolvovala medzinárodný let, a to až 86 % respondentov. Vnútroštátne v rámci Slovenska cestovalo 17 % a medzikontinentálne 15 % respondentov. Cesty lietadlom boli pritom najčastejšie využívané na súkromné účely. Čo sa týka okolitých letísk, 27 % slovenských cestujúcich cestovalo za posledné tri roky z viedenského letiska Schwechat, 11 % z pražskej Ruzyně, 7 % z Budapešti a 1,2 % z Krakova.
Takmer polovica slovenských cestujúcich si vlani zakúpilo lístky v cestovnej kancelárii, 19 % cez internet, 7 % v pobočkách leteckých spoločností a 5 % priamo na letisku. Prieskum GfK tiež ukázal, že asi desatina Slovákov sleduje ponuky leteckých spoločností či už pravidelne alebo sporadicky na internete a v médiách a 8,5 % respondentov si už niekedy od leteckej spoločnosti kúpilo akciovú letenku v niekoľkomesačnom predstihu.
Spoločnosť GfK Slovakia pôsobí na trhu marketingového prieskumu a poradenstva. Vznikla v roku 1991 v Bratislave a je súčasťou celosvetovej siete GfK so sídlom v Norimbergu. Celkový obrat spoločnosti za rok 2006 dosiahol 1,1 mld. eur. Spoločnosť v súčasnosti zabezpečuje komplexné služby v kvantitatívnom a kvalitatívnom prieskume trhu a v marketingovom poradenstve na celom území Slovenska, prostredníctvom sesterských a kooperujúcich spoločností aj v zahraničí.