BRATISLAVA 12. marca (SITA) - Najväčšia európska nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair považuje vyšetrovanie zmluvy s bratislavským letiskom o poskytovaní letiskových služieb za ďalší dôkaz zaujatosti Európskej únie (EÚ). Tá podľa írskeho dopravcu používa jedny pravidlá na prepravcov s vysokými poplatkami a druhé, diskriminačné pre Ryanair. Vyplýva to zo stanoviska spoločnosti Ryanair, ktoré poskytla agentúre SITA v reakcii na oznámenie, že Európska komisia (EK) začala formálne zisťovanie obsahu uvedenej zmluvy. EK iniciovala formálne vyšetrovanie na podnet anonymnej sťažnosti, podľa ktorej Ryanair dostal výhodnejšie a nižšie letiskové poplatky na už existujúce aj nové pravidelné lety. EK požiadala vedenie bratislavského letiska o predloženie kópie zmluvy, čo letisko doteraz odmietalo. "Bez prístupu k tomuto dokumentu a na báze informácií uvedených v sťažnosti, má komisia pochybnosti ohľadom kompatibility s pravidlami Európskej únie týkajúcimi sa štátnej pomoci," uvádza sa v stanovisku EK.
"Prešetrovanie sa zakladá na falošnej žalobe od konkurencie, pravdepodobne Austrian Airlines alebo Vienna Airport s cieľom zastaviť konkurenciu Ryanairu a bratislavského letiska. Vyšetrovanie nie je založené na žiadnych podkladoch a keďže prichádza v čase odvolania Ryanairu proti nezákonnému rozhodnutiu EK vo veci Charleroi, je smiešnym pokusom zatlačiť na súd," uvádza sa ďalej v stanovisku Ryanairu. Rozhodnutie EK v prípade týkajúcom sa letiska v belgickom Charleroi pritom podľa Ryanairu už využili letecké spoločnosti s vysokými poplatkami a letiská s vysokými cenami na podanie falošných žalôb proti malým miestnym letiskám napríklad vo fínskom Tampere, v nemeckom Lübecku, francúzskom Pau a teraz aj v Bratislave. A to aj napriek tomu, že žalujúce letecké spoločnosti s vysokými poplatkami nemajú žiaden záujem lietať na tieto miestne letiská. "Jednoducho sa snažia zastaviť rast týchto miestnych letísk, zamedziť nízke poplatky, konkurenciu a možnosť voľby," tvrdí Ryanair.
Hoci EK na nepodložené obvinenia od konkurenčných spoločností a letísk odpovedala okamžite, podľa Ryanairu však nerobí nič, aby preskúmala a zamerala sa na vážne štátne dotácie vo výške niekoľkých miliárd eur pre veľké letecké spoločnosti ako Air France, Alitalia. Lufthansa či Olympic. Nečinnosť EK v týchto prípadoch donútila Ryanair predložiť samostatné prípady proti EK na Európsky súd prvej inštancie, aby ju prinútil uplatňovať svoje pravidlá o štátnej pomoci voči Ryanairu spravodlivo a bez diskriminácie Táto spoločnosť preto vyzýva EK, aby začala podporovať konkurenciu a možnosť voľby pre spotrebiteľa a ukončila protiprávnu štátnu pomoc pre hlavných prepravcov.