PEKING 29. februára (SITA, AFP) - Kolosálna budova nového tretieho terminálu medzinárodného letiska v Pekingu v piatok otvorila svoje brány, ktorými do Číny vstúpi aj väčšina účastníkov augustových olympijských hier. Ako prví využili služby gigantického objektu za 2,7 miliardy dolárov pasažieri vnútroštátnej linky spoločnosti Šandong Airlines, ktorí pristáli o 9.00 ráno miestneho času. Terminál číslo 3 bude od svojho otvorenia k dispozícii piatim leteckým spoločnostiam, vrátane British Airways a Qantas, ďalších 19 aeroliniek tu spustí svoje pracoviská po 25. marci.
"Som nadšený... Máme najväčšiu budovu terminálu na svete. Sme hrdí na jej výslednú podobu," kochal sa riaditeľ letiska Wang Ťia-tong.
Hoci viacerí odborníci na leteckú dopravu sa vopred vyjadrili skepticky k otázke, či otvorenie tretieho terminálu pomôže letisku, ktoré doteraz praskalo vo švíkoch, prvý pohľad na veľkorysé priestory s celkovou plochou 98 hektárov rozptyľuje všetky obavy. Peking sa bude môcť pochváliť jedným z najväčších a najmodernejších zariadení tohto druhu na svete z projektantskej dielne britského architekta Normana Fostera.
"Len pre lepšiu predstavu skúste vopchať všetkých päť terminálov londýnskeho Heathrow pod jednu strechu a pridať ešte o ďalších 17 percent plochy viac. Heathrow trvalo 50 rokov, kým dospelo k súčasnej kapacite. Peking to zvládne za menej ako päť," predstavil svoje dielo Foster.
Výstavba terminálu trvala necelé štyri roky, pracovalo na nej 50 000 robotníkov, najmenej traja zahynuli pri nehodách. Jej odvrátenou tvárou bolo aj vysťahovanie 10 000 obyvateľov deviatich obcí.
Objekt bude poskytovať kompletné služby s možnosťou vlakovej dopravy pasažierov k vzdialenejším odletovým východom, systémom prepravy batožín s elektronickou kartou, dizajnéri nezabudli ani na ekologické prvky.
Pod strechu by sa zmestilo 170 futbalových ihrísk, obslúži súčasne 125 lietadiel a ponúkne 300 pultov pre nákup leteniek. Pás na batožinu bude mať 60 km s dosahom aj do podzemných priestorov terminálu, kam sa cestujúci dostanú 445 výťahmi. Priamo z letiska bude premávať rýchlovlak, ktorý sa postará o prepravu pasažierov do centra metropoly. Pristávacia plocha je projektovaná aj na tie najväčšie lietadlá, vrátane mamutieho Airbusu A380.
Napriek anonymnej technologickej moderne pasažieri nebudú mať príležitosť, aby zabudli, v ktorej krajine sa vlastne nachádzajú. Priestor haly budú členiť masívne orientálne stĺpy červenej farby v štýle cisárskych palácov a strop má tvar chrbta draka, národného symbolu Číny.
Terminál číslo 3 bude disponovať 64 reštauráciami so západným aj typickým čínskym menu a 84 obchodmi s rozmanitým tovarom.
Dokončenie projektu do začiatku OH 2008 bolo nie len otázkou národnej prestíže, ale predovšetkým nutnosti. Pekinským letiskom minulý rok prešlo 50 miliónov cestujúcich, pričom kapacita dvoch starých objektov je 35 miliónov. S novým terminálom sa takmer zdvojnásobí na 64 miliónov ročne. Podľa špecialistov na dopravu síce pridaná kapacita pokryje potreby počas olympijských hier, ale budúcnosť Pekingu aj tak nastolí potrebu nového letiska.