Zamilovaní ľudia si druhých príliš nevšímajú, informuje agentúra Reuters.
Tím výskumníkov z Kalifornskej univerzity v Los Angeles (UCLA) sa spolu s webovou stránkou eHarmony venoval študentom a študentkám na internátoch. Ak boli zaľúbení, ich pozornosť neupútavali iní atraktívni mladí ľudia.
„Niekoho romanticky milovať znamená, že ostatní sa vám zdajú menej príťažliví. Emócie majú špecifický účinok: Akoby vytláčali iných pokušiteľov a pokušiteľky z mysle," hovorí Gian Gonzaga z eHarmony, ktorého štúdia vyšla v časopise Evolúcia a ľudské správanie.
A Martie Haselton, ktorý vyučuje psychológiu a teóriu komunikácie na UCLA, dodáva: „Je to akoby zamilovaní ľudia mali klapky na očiach."
Gian a Martie požiadali 120 heterosexuálnych študentov, ktorí majú stabilné priateľky a priateľov, aby si pozreli šteklivé fotografie ľudí druhého pohlavia na stránke eHarmony.
Potom mali vybrať najpôsobivejšie fotky a napísať sloh o svojej súčasnej láske alebo o ľubovoľnej inej téme.
Počas písania nemali myslieť na "rajcovné" fotky z webu, no v prípadoch, keď sa im to nepodarí, mali urobiť na okraji textu krížik.
Respondenti, ktorí písali o svojich partnerkách a partneroch, pripúšťali šesťkrát menej často ako ostatní, že myslia na ukázané fotografie.
A keď mali neskôr odpovedať na otázky o fotografiách, pamätali si menej detailov o výzore zobrazených ľudí.
„Skôr si zapamätali farbu košele alebo detaily vo výzore, ale na ľuďoch nič vzrušujúce nenachádzali," dodáva Gian Gonzaga.
„Niežeby mali celkovo poškodenú pamäť, skôr selektívne pustili z hlavy, aké atraktívne sú alternatívy."