Americká televízna stanica CNN sa pripojila k hnutiu občianskej žurnalistiky v auguste 2006 - spustením iniciatívy iReport. Za rok a pol poslali diváci takmer 100 tisíc spravodajských fotografií a videí.
Iba 10 percent z nich sa objavilo na CNN.com alebo v káblovej televízii.
To všetko sa zmení. Na teritórium ovládané YouTube vstúpi tento týždeň CNN - stránkou iReport.com , spoliehajúcou sa výlučne na divácke spravodajstvo. Bude sa líšiť od bežných televíznych správ CNN aj od doterajšieho online iReportu, do ktorých sa dostali iba príspevky vybrané a overené redaktormi.
Pre televíziu je to novinka
Nová stránka má byť otvorená pre všetky témy. Pripomína YouTube a iné internetové stránky s videami. Amatérski autori pomocou jednoduchého rozhrania zverejňujú svoje videá, fotografie a audio nahrávky. Návštevníci stránky môžu vyhľadávať jednotlivé klipy a vybrať si druh spravodajstva - napríklad o politike alebo počasí. Užívatelia smú klipy hodnotiť a vložiť aj do vlastných stránok.
Šéfovia CNN pripúšťajú, že otvorenosť iReport.com je pre túto spravodajskú televíziu novinkou. Doteraz sa pýšila presnosťou správ a súdnosťou editorov. Internetová televízia je však čoraz obľúbenejšia a často najpohotovejšie zaznamenáva najnovšie správy. Najdramatickejšie zábery zo streľby na Technickej vysokej škole vo Virgínii vlani v apríli poskytli niektorí zo 420 amatérskych autorov, ktorí nimi zásobovali CNN. Vlaňajšie požiare v Kalifornii zaznamenalo 11 tisíc ľudí.
Jim Walton, prezident CNN Worldwide, hovorí, že logicky bude nasledovať stránka užívateľov: „Na začiatku sú diváci. A tým sa čoraz viac páči podieľať sa na výrobe spravodajstva. Považujeme to za prirodzený vývoj."
Vox populi
Walton pripúšťa, že on ani iní ľudia v CNN netušia, ako sa stránka iReport.com vyvinie, keď prídu návštevníci. Vsádzajú však na to, že webová komunita prejaví záujem o nový produkt a spolurozhodne, čo má obsahovať.
Viceprezidentka CNN Susan Grantová hovorí, že „ľudia rozhodnú, čo sú správy. Nebudeme nikoho povzbudzovať, ani od ničoho odrádzať - iReport bude totálne slobodný."
CNN bude, samozrejme, monitorovať na stránke podozrivý obsah.
Susan Grantová vysvetlila, že šoty na iReport.com budú jasne označené ako nepochádzajúce od redaktorov CNN: „Dáme divákom rôznymi spôsobmi najavo, že to neprodukujeme ani nemoderujeme."
Bez kontroly
CNN sa obrátila so žiadosťou o spoluprácu na častých prispievateľov do iniciatívy iReport, napríklad na Ricka Ebrechta z mesta Savannah v štáte Georgia. Jeho klipy z prudkých búrok a nedávneho vypustenia raketoplánu stanica CNN aj odvysielala.
Ebrecht odhaduje, že ponúkol CNN aj sedem alebo osem fotografií; päť alebo šesť ich CNN použila. Pravidelní autori videomateriálu ako on si na iReport.com môžu vytvoriť profily - a prípadne fan klub. „Páči sa mi, že ľudia môžu poslať, čo chcú," hovorí Rick. „Vtiahne ich to."
I tak však Ricka udivuje neprítomnosť kontroly: „Prvá vec, na ktorú si človek spomenie, je etika a dôveryhodnosť. Ľudia nesmú všetkému veriť. Na stránke budú musieť jeden na druhého dozerať."
Inzerenti budú pribúdať na začiatku pomaly
Aj zadávatelia reklamy budú pravdepodobne ostro sledovať, ako sa stránka vyvíja. Susan Grantová však zahráva do autu otázku počiatočnej ziskovosti: „Začneme veľmi, veľmi skromne."
Znamená to, že sa na stránke na začiatku zobrazí jediná reklama a nebudú bežať nijaké reklamné šoty. „Možno ich ani nikdy nebudeme mať," dodáva.
Podľa Craiga Woerza z firmy Media Storm sa to asi zmení, ak sa presadia mediálni moguli. Woerz síce ešte nevidel stránku iReport.com, ale páči sa mu myšlienka diváckych správ - ak budú kontrolované.
„Milujeme to," hovorí. „Presne toto hľadajú naši reklamní partneri. Na občianskej žurnalistike sa nám páči jej emocionálnosť: je skutočná."
Pochvala pre CNN
CNN si od Woerza vyslúžila pochvalu za ochotu experimentovať: „Musia niečo také vyskúšať. Ratingy sú ohrozené. Spravodajská televízia sa nemôže spoliehať, že budú každý deň voľby alebo sa zrúti most. Potrebujú permanentné inovácie."
Grantová súhlasí: „Sme radi prví. Je to príležitosť získať si globálne obecenstvo."