Informovala o tom dnes Európska komisia, ktorá preto vyzýva členské krajiny, aby uskutočnili potrebné kroky pre zvýšenie informovanosti verejnosti v tomto smere. Brusel sa rozhodol k tomu prispieť zavedením Európskeho dňa propagovania linky 112, ktorým je 11. február.
Ako vyplýva z dnes zverejnených výsledkov prieskumu Eurobarometer, len 22 percent občanov EÚ vedelo okamžite identifikovať 112 ako číslo pre akékoľvek pohotovostné hovory použiteľné po celej únii. Táto skutočnosť je najmenej známa Grékom (štyri percentá), najviac Poliakom (56 percent). Slováci sú o tejto možnosti pomerne dobre informovaní, keď sú s 38 percentami na 6. mieste.
Dvaja z troch respondentov v EÚ si myslia, že informovanosť o čísle 112 nie je dostatočná. Dokonca aj v krajinách, ktoré používajú číslo 112 ako národné pohotovostné číslo, len 22 percent respondentov vie, že ho môžu využiť na všetky pohotovostné situácie kdekoľvek v EÚ.
Spolu 71 percent opýtaných uviedlo, že za posledných 12 mesiacov nedostali žiadne informácie propagujúce číslo 112. Podiel tých, ktorí takéto informácie alebo informácie o národných pohotovostných číslach v uvedenom období dostali, sa pohybuje od šesť percent v Dánsku po 57 v Bulharsku. Na Slovensku to bolo 41 percent, čo je 7. najlepší údaj.
Občania nových členských krajín sú vo všeobecnosti lepšie informovaní. Väčšina Európanov má informácií o čísle z médií, len jeden z desiatich ich dostal priamo od telekomunikačných spoločností.
Celkovo 95 percent opýtaných súhlasí s tým, že existencia jednotného tiesňového čísla je užitočná. Prieskum takisto ukázal, že jeden zo štyroch respondentov potreboval počas uplynulých piatich rokov zavolať na nejaké pohotovostné číslo. V 40 percentách prípadov išlo o číslo 112. Osem z desiatich osôb, ktoré volali na toto číslo, tvrdí, že im prišla na pomoc pohotovostná jednotka.
Osem percent ľudí, ktorí volali v zahraničí na pohotovostné čísla, uvádzajú, že mali problémy dorozumieť sa. Najčastejšie sa na jazykovú bariéru sťažujú Poliaci (21 percent). Z prieskumu tiež vyplynulo, že pravdepodobnosť jazykových problémov v zahraničí je menšia práve pri volaní na číslo 112 než na niektoré z národných pohotovostných čísel. Deväť z desiatich opýtaných si myslí, že by bolo treba zlepšiť prístup k pohotovostným službám pre hendikepovaných občanov.
Európske pohotovostné číslo 112 sa zaviedlo v roku 1991 s cieľom uľahčiť občanom a najmä cestujúcim a turistom prístup k pomoci po celej únii v prípade núdze. Od roku 1998 platí pre všetky členské krajiny EÚ povinnosť zaistiť, aby občania mohli na toto číslo volať bezplatne z pevnej linky i z mobilu. Od roku 2003 musia navyše telekomunikačné spoločnosti zabezpečiť lokalizáciu volajúceho.
Prvú povinnosť si splnili všetky členské krajiny okrem Bulharska, voči ktorému vedie Brusel z tohto dôvodu právneho konanie. To sa vedie aj voči Taliansku, Poľsku, Rumunsku, Holandsku, Litve a Slovensku, pretože tieto krajiny doteraz nezabezpečili lokalizáciu volajúceho.
(spravodajkyňa TASR Monika Poláková) bar