Podnikateľky najväčšej krajiny sveta potrebujúk úspechu cigaretu a fľašu dobrého moku. Prinášajúim vraj úspech.
MOSKVA, PRAHA. Je niekoľko teórií, ktoré vysvetľujú dôvody obrovskej spotreby alkoholu a rastúcu vášeň k fajčeniu v Rusku. Zlozvyky, ktoré sa v Európe snažia odstrániť, si vo východnej veľmoci získavajú čoraz viac priaznivcov.
ZSSR bez reklamy na tabak
Od roku 1991, keď sa rozpadol Sovietsky zväz, sa počet fajčiarok na území Ruskej federácie zdvojnásobil. Podľa britských expertov je to výsledok krajne agresívnej reklamy tabakových gigantov, ktorá je zameraná práve na ženy. V ZSSR reklama na tabak takmer neexistovala. Cigarety mal pod kontrolou štátny monopol. Hneď, ako sa železná opona zdvihla, obeťami reklamy sa stali milióny Rusov.
Na rozdiel od západných konzumentov, reklamou už unavených, ruský spotrebiteľ bol poľom neoraným a pre firmy veľmi úrodným. Navyše tabakoví magnáti pochopili, na čo sa treba sústrediť: Rusi i Rusky chcú dobehnúť vo všetkom Západ a cigareta je v reklamách prezentovaná ako symbol úspešnej západnej spoločnosti.
Podľa britského časopisu Tabacco Control pred 16 rokmi fajčilo v Rusku okolo sedem percent žien. V roku 2003 ich už bolo pätnásť, niektoré štatistiky však uvádzajú až 30 percent Rusiek-fajčiarok. Ovplyvnil to najmä rast životnej úrovne niektorých skupín obyvateľstva.
O vzostup počtu žien, ktoré sa dali zlákať PR cigaretových monopolov, sa zaslúžili predovšetkým dámy – podnikateľky, tie, ktoré veľa cestujú i slušne zarábajú. Akoby cigareta dobrej značky patrila k ženskému podnikateľskému bontónu.
Pre ženu fajn, pre muža nie
Ruskí psychológovia upozorňujú ešte na jeden faktor. Cigareta súvisí so stresom, ktorý tieto aktívne Rusky pri svojej podnikateľskej činnosti prežívajú.
Liečba nikotínom je osvedčená. Podobne, ako „liečba“ alkoholom. Vlnu nadšenia medzi milovníčkami alkoholu a cigariet nedávno vyvolala správa, že žena, ktorá konzumuje tvrdšie nápoje, má spravidla vyšší plat.
U mužov však táto zákonitosť platí presne naopak, upozorňujú ruskí odborníci na trh práce z Vyššej školy ekonomiky.
Američania súhlasia a tvrdia, že treba vysvetliť, koľko presne môže žena konzumovať, aby ešte nebola odpudivá a nevýkonná, ale mala tú správnu „hladinku úspechu“. Ruský expert Vitalij Kim preto urobil výskum, z ktorého vyplýva, že pozitívny vplyv na mzdu má pitie väčšieho množstva alkoholu asi jeden až trikrát mesačne.