Praha 31. januára (TASR) Český kabinet sa rozhodol dať rakúskej zbrojovke Steyer-Daymler-Puch, ktorý patrí americkej spoločnosti General Dynamics, ešte jednu, možno poslednú šancu na realizovanie doteraz najväčšieho zbrojného kontraktu v ČR. Vláda po nočnom rokovaní oznámila, že dala ministerstvu obrany mandát pre nové kolo rozhovorov o dodávke obrnených transportérov. Rozhovory sa začnú už v piatok.
Priestor na dohodu je podľa premiéra Mirka Topolánka iba do 5. marca. Premiér pritom nepredpokladá, že by výsledkom bolo anulovanie vládneho rozhodnutia z 10. decembra 2007, ktorým kabinet jednostranne zrušil kontrakt na dodávku 199 osemkolesových transportérov za 21 miliárd Kč. Ak sa do marca Česko s rakúskou zbrojovkou nedohodne, vláda vypíše nové výberové konanie.
Kontrakt na transportéry, ktorý svojím objemom prevyšuje všetky doterajšie kontrakty českej armády, bol s víťazom výberového konania podpísaný v lete roku 2006. Prvých 17 transportérov mala česká armáda dostať do konca novembra 2007. Vozidlá ale nedorazili, pretože testované vozidlo v Česku nevyhovelo 24 z 93 požadovaných a zmluvne dohodnutých parametrov. Problémy sú údajne aj s presnosťou streľby počas jazdy a s výkonom motora. Rakúsky výrobca nedostatky sprvu bagatelizoval a následne oznámil, že vozidlá s odstránenými nedostatkami dodá na testovanie až v marci 2008. To bolo pre vládu poslednou kvapkou.
V kuloároch českého parlamentu však už v decembri zaznelo, že objednané množstvo 199 transportérov nezodpovedalo reálnym potrebám českej armády a že by vojsku stačilo aj sto nových transportérov, a časť z nich aj v lacnejšom - šesťkolesovom prevedení. Tento týždeň túto špekuláciu oživil aj český rozhlas, ktorý sa odvolal na neverejnú armádnu analýzu pre vládu, v ktorej vojenskí experti už došli k podstatne nižšiemu než pôvodne objednanému množstvu transportérov: armáda vraj týchto vozidiel potrebuje 110. To by mohlo cenu kontraktu znížiť takmer o polovicu.
Kabinet Mirka Topolánka zatiaľ neakceptoval ponuku fínskej zbrojovky AMV, ktorá vyrába transportéry značky Patria, a vo výberovom konaní skončila v poradí ako druhá. Patria tento týždeň ponúkla českej vláde a rezortu obrany, že v lehote troch až štyroch mesiacov dodá prvých 30 obrnených vozidiel.
Nové obrnené transportéry mali v českej armáde nahradiť nefunkčné kolesové transportéry sovietskej výroby OT-64. O armádny tender sa pôvodne zaujímalo až 46 výrobných a obchodných spoločnosť. V Česku sa od roku 1993 ani jeden veľký nákup vojenskej techniky nezaobišiel bez škandálu a podozrenia z nehospodárnosti či korupcie. Niekoľkonásobne predimenzované boli v 90. rokoch aj armádne objednávky na rekonštrukciu tankov T-72 a podzvukové stíhačky L-159. Kým v prípade tankov sa megalomanský projekt podarilo včas zastaviť, väčšinu zo 72 strojov L-159 musela armáda kvôli nadbytočnosti zakonzervovať a ponúknuť na predaj. Žiaden kupec sa doteraz nenašiel. Jednoduchá nebola ani česká cesta k novým nadzvukovým stíhačkám. Vláda najprv rozhodla o nákupe, ale po ničivej povodni roku 2002 zámer z finančných dôvodov zrušila. Nové švédske stíhačky Jas-39 Gripen si armáda o niekoľko rokov neskôr prenajala.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) juh