Kyjev/Varšava 26. januára (TASR) - Dopravné zápchy na väčšine poľských hraničných priechodov na východe krajiny dnes pretrvávali. Kolaps na poľsko-ukrajinských hraniciach spôsobil už v piatok pokračujúci štrajk colníkov.
Na Ukrajine colníci motoristom odporúčajú, aby sa vyhli vstupu do Poľska a išli cez Slovensko. Vodiči kamiónov, ktorí stoja pred ukrajinsko-poľskou hranicou, dostali z ukrajinských vládnych rezerv jedlo a ďalšie zásoby.
Najdlhšie čakacie doby vyzerajú byť na poľsko-ukrajinskom priechode pri obci Dorohusk a na priechode Krakovec-Korczowa, kde šoféri plánujú čakať dva až tri dni, uviedla televízia Channel 5 v Kyjeve.
Podľa agentúr je okolo 500 čakajúcich kamiónov na priechode Krakovec-Korczowa, z toho 480 na ukrajinskej strane. Na priechode Dorohusk sa čakalo okolo 55 hodín, pričom sa vytvoril rad s približne 900 autami.
Na protest proti štrajku vodiči kamiónov na poľskej strane v Dorohusku zablokovali cestu proti sebe stojacimi vozidlami, čím zastavili autá idúce na Ukrajinu.
V dôsledku štrajku sa takmer zastavila cestná a železničná doprava na vyše tisíc kilometrov dlhej hranici s Bieloruskom, Ukrajinou a ruskou Kaliningradskou oblasťou.
Podľa poľských vodičov kamiónov je poľská vláda nekompetentná a pohrozili štrajkom vo Varšave. Poľskí colníci v piatok zintenzívnili sériu štrajkov a taktiku vyjednávania.
Od vlaňajšieho 11. októbra poľskí colníci priebežne štrajkujú za vyššie platy, skorší odchod do dôchodku a lepšie pracovné podmienky. Priemerný plat colníka sa pohybuje medzi 1700 až 2000 zlotými (15.700 - 18.500 Sk).
Dlhé rady áut sa tvoria aj na hlavných hraničných priechodoch Poľska s Bieloruskom, doprava je však plynulá na malých priechodoch, uviedol hovorca bieloruskej pohraničnej stráže.
Na poľsko-bieloruských hraniciach pracujú poľskí colníci výrazne pomalšie, vybavia okolo 300 áut z Bieloruska za hodinu, kým za normálnych okolností to bolo okolo tisíc vozidiel.