Frankfurt nad Mohanom 19. januára (TASR) - V dejinách leteckej dopravy nebol dopyt po pilotoch ešte nikdy taký veľký ako v súčasnosti. Experti sa obávajú, že nedostatok pilotov bude viesť k zhoršeniu prípravy ľudí na vedenie vzdušných korábov. Nemecký denník Financial Times Deutschland uviedol, že v niektorých leteckých spoločnostiach skúsenosti kapitánov lietadiel už nezohrávajú až takú veľkú úlohu ako v minulosti.
Každý rok treba vyškoliť na svete 17 000 pilotov. Uviedol to nemecký časopis pre civilnú leteckú dopravu Aero International. Podľa štúdie Boeingu bude treba v rokoch 2006 až 2026 vyškoliť za pilotov 363 000 osôb. Teraz ich je na svete 260 000.
Pravda, nie každý absolvent leteckej školy môže ísť viesť veľké lietadlo. Absolvent jednoročnej leteckej školy nemeckej Lufthansy v Brémach môže vzhľadom na svoju kvalifikáciu chytiť do ruky joystick Airbusu 320 a trénovať 18 mesiacov len na trenažéri. Neskôr sa môže stať druhým pilotom na medzinárodných linkách. Až keď má za sebou tisícky nalietaných hodín, môže získať kvalifikačný stupeň kapitána lietadla. Jeho ďalším služobným postupom je vedenia lietadla na diaľkových linkách a len tí najschopnejší majú nádej, že raz budú riadiť aj obrovský Airbus 380.
Medzinárodné združenie leteckých spoločností International Air Transport Association (IATA) uvádza, že nedostatok pilotov v nasledujúcich rokoch pocítia najmä malé letecké spoločnosti. Piloti, ktorí budú mať oprávnenie lietať aj na väčších typoch lietadiel, budú opúšťať malé aerolínie. Pôjdu do leteckých spoločností z Blízkeho, Stredného a Ďalekého východu, ktoré ich veľmi dobre zaplatia. V poslednom čase sú medzi najlepšie platenými indickí piloti, respektíve piloti, ktorí lietajú s indickými strojmi.
Vláda totiž zrušila obmedzenie pre podnikanie v civilnej leteckej doprave. Air India, Jet Airways, Spice Jet a nízkonákladová Kingfisher hľadajú pilotov. Už teraz ich potrebujú aspoň 1 000, z nich by malo byť 600 kapitánov. Indické spoločnosti hľadajú pilotov aj v Afrike, čím oslabujú ich schopnosti konkurovať na medzinárodnom trhu civilnej prepravy. India ich bude potrebovať do piatich rokov asi 3 000. Čína bude potrebovať v budúcom desaťročí ročne vyškoliť 2 000 pilotov. V súčasnosti ich dokáže pripraviť ročne len 1 000.
Skúsení piloti upozorňujú na to, že počet osôb školených pre prácu v kokpite lietadiel sa nielen rýchlo zvyšuje, ale skracuje sa aj dĺžka ich kurzov.
Informovali o tom nemecké denníky Financial Times Deutschland a Die Welt.