Na bratislavské letisko príde súkromný investor. Štát chce od neho získať peniaze na jeho rozvoj. Ak sa strategický partner nenájde, investície zaplatí letisko a štátny rozpočet.
BRATISLAVA. Vláda by sa mala zajtra zaoberať rozvojom najväčšieho slovenského letiska. Z existujúcich riešení sa ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu pozdáva vytvorenie spoločného podniku so strategickým investorom, v ktorom by si štát ponechal väčšinu. V hre je aj financovanie zo zdrojov letiska a s príspevkom štátu.
Horúcim kandidátom na investora je viedenské letisko Schwechat. Ministerstvo dopravy už v minulosti priznalo, že so zástupcami viedenského letiska vedú rozhovory o spolupráci. Schwechat je zároveň jediným letiskom, s ktorým ministerstvo o takejto spolupráci rokovalo.
O smerovaní bratislavského letiska mala rokovať ešte na prvej decembrovej schôdzi vláda. Minister Vážny však materiál z rokovania stiahol so slovami, že v ňom „boli ešte drobné nezrovnalosti a dali sme si preto čas, aby sme to dopracovali“.
Ministerstvo dopravy vtedy navrhlo štyri spôsoby financovania: z verejných zdrojov, kombináciou vlastných zdrojov letiska a štátneho rozpočtu, vstupom minoritného investora, alebo vydaním koncesie. Letisko pritom už mohlo peniaze na rozvoj dávno dostať. Vláda po nástupe Roberta Fica zrušila privatizáciu, v ktorej konzorcium TwoOne chcelo do letiska investovať takmer 19 miliárd. Štát by za predaj väčšinového podielu zinkasoval ďalších asi 10 miliárd. Súčasťou konzorcia bolo pritom aj viedenské letisko.
Materiál, ktorý zajtra prerokuje vláda, počíta už len s dvoma alternatívami. Buď sa o financovanie letiska postará jeho vedenie, pričom nejaké peniaze poskytne aj štát z rozpočtu, alebo letisko vytvorí spoločný podnik so strategickým investorom. Ak by mal rozvoj financovať aj štát, bude potrebovať minister Vážny súhlas rezortu financií. „Budú prebiehať rokovania, nakoľko ide o veľkú sumu, ktorá ani nie je zahrnutá v štátnom rozpočte na tento rok,“ povedal hovorca rezortu financií Miroslav Šmál.
Pritom ešte v novembri minister Vážny tvrdil, že letisko nemôže počítať s peniazmi štátu. „Nie je koncepciou štátu investovať do letiska,“ povedal.
Ministerstvo dopravy pripomína, že vytvorením spoločného podniku nedôjde k privatizácii letiska. „V žiadnom prípade,“ povedal hovorca rezortu dopravy Marián Jánošík. Podľa neho by pri privatizácii investor získal vlastnícke práva k majetku letiska, pri spoločnom podniku si štát ponechá väčšinovú kontrolu nad ním. „Do spoločného podniku dá štát pritom iba neprioritný majetok,“ povedal Jánošík. Malo by ísť o taký majetok, ktorý netvorí infraštruktúru letiska potrebnú na zabezpečenie dostupnosti Slovenska leteckou dopravou a o majetok na zabezpečenie strategických hospodárskych záujmov, obrany a bezpečnosti štátu.
Spoločný podnik by zabezpečoval buď len prevádzku terminálu, pričom letisku ostane v kompetencii celková prevádzka v predletiskovom priestore, alebo bude spoločný podnik zabezpečovať plnú prevádzku letiska.
Autor: Tomáš Halán