BRATISLAVA 14. januára (SITA) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) počíta s dvoma variantmi financovania rozvoja osobného terminálu na bratislavskom letisku namiesto doterajších štyroch. Podľa upraveného rezortného návrhu, ktorý má ešte prerokovať vláda, jednou z možností financovania projektu je kombinácia vlastných zdrojov letiska a verejných prostriedkov a druhou zas vytvorenie spoločného podniku spoločnosťou Letisko M. R. Štefánika - Airport (BTS) a strategickým partnerom. Ministerstvo dopravy považuje za výhodnejší druhý variant, ktorý počíta s vytvorením spoločného podniku.
Prvý variant na základe kombinovaných zdrojov je podľa MDPT síce dobrý, ale menej odporúčaný, a to pre riziká garancie celého projektu v prvej a druhej etape rozvoja a možný nepriaznivý vplyv na hospodárenia letiskovej spoločnosti. Orientačné stavebné náklady na rozvoj terminálu v dvoch etapách predstavujú spolu 8,578 mld. Sk, k tomu je potrebné pripočítať aj odhadované náklady na inžiniersko-projektovú činnosť v objeme 157,3 mil. Sk. Celkovo tak ide o sumu 8,735 mld. Sk. "V žiadnom z rozpracovaných spôsobov financovania nejde o privatizáciu letiska. V uvedených možnostiach financovania budú zachované rozhodujúce právomoci štátu v plnom rozsahu," uvádza ministerstvo dopravy.
Pokiaľ ide o variant vytvorenia spoločného podniku na letisku v Bratislave, môže byť do neho presunutý len ten majetok BTS, ktorý netvorí časť letiskovej infraštruktúry, nutnej na zabezpečenie dostupnosti SR leteckou dopravou, na zabezpečenie strategických hospodárskych záujmov, na obranu a bezpečnosť štátu. Podľa návrhu presun majetku sa teda môže vzťahovať najmä na neprioritný majetok. Predpokladá sa, že spoločný podnik by zabezpečoval na letisku buď len prevádzku terminálu, pričom BTS ostane celkovo prevádzka letiska a predletiskového priestoru, alebo by zabezpečoval prevádzku letiska v plnom rozsahu aj s prevádzkou terminálu.
Vytvorenie spoločného podniku by bolo svojím charakterom blízke verejno-súkromnému partnerstvu. BTS by najskôr založila nepeňažným vkladom 100-percentnú dcérsku akciovú spoločnosť. Následne by bola časť jej akcií ponúknutá na predaj súkromnému investorovi - strategickému partnerovi. Takto získaný kapitál by mohol byť použitý na rozvoj letiska. Podľa iného scenára, ktorý nepočíta s predajom akcií novozaloženej a.s., by mal strategický partner navýšiť jej základné imanie. Spoločný podnik bude musieť získať povolenia od leteckého úradu SR. Televízia Markíza v piatok minulého týždňa informovala, že jednou z možností získania zdrojov by mohlo byť umiestnenie akcií spoločnosti na burze.