Praha 8. decembra (TASR) Americkí majitelia rakúskej zbrojovky Steyer-Daymler-Puch dnes v Prahe nedokázali českú stranu presvedčiť, aby vzala späť decembrové zrušenie kontraktu na dodávku 199 obrnených transportérov za takmer 21 miliárd Kč.
Zástupcovia zbrojovky neúspešne žiadali aj o to, aby česká armáda prevzala už vyrobených 17 osemkolesových transportérov. Tie však vlani nevyhoveli náročným vojenským testom v štvrtine posudzovaných parametrov a zbrojovka odmietla podrobiť stroje nezávislému testovaniu.
Ministerka obrany ČR Vlasta Parkanová na margo dnešných rozhovorov povedala, že uviazli na mŕtvom bode.
V novodobých českých dejinách najdrahší kontrakt na prezbrojenie armády vláda vypovedala 10. decembra. Za hlavný dôvod vláda uviedla skutočnosť, že výrobca nesplnil svoje záväzky. Prvých 17 transportérov mala armáda dostať do konca novembra. Vozidlá však nedorazili, pretože testované vozidlo v Česku nevyhovelo 24 z 93 požadovaných a zmluvne dohodnutých parametrov. Rakúsky výrobca nedostatky sprvu bagatelizoval a následne oznámil, že vozidlá s odstránenými nedostatkami dodá na testovanie až v marci 2008.
V kuloároch českého parlamentu v decembri zaznelo, že objednané množstvo 199 transportérov nezodpovedalo reálnym potrebám českej armády a že by vojsku stačilo aj sto nových transportérov, a časť z nich aj v lacnejšom - šesťkolesovom prevedení.
Predimenzované boli v 90. rokoch v Česku aj armádne objednávky na rekonštrukciu tankov T-72 a podzvukové stíhačky L-159. Kým v prípade tankov sa megalomanský projekt podarilo včas zastaviť, väčšinu zo 72 lietadiel L-159 musela armáda kvôli nadbytočnosti zakonzervovať.
Zámer nakúpiť nové transportéry schválila vláda Jiřího Paroubka v apríli 2006. Stroje mali nahradiť nefunkčné kolesové transportéry sovietskej výroby OT-64. Kontrakt na nové transportéry napokon podpísal 9. júna 2006 bývalý minister obrany ČR Karel Kühnl. O armádny tender sa pôvodne zaujímalo až 46 výrobných a obchodných spoločností, ale v závere bola vozidlám Pandur II hlavným konkurentom fínska spoločnosť AMV, ktorá vyrába vozidla Patria. O dôležitosti kontraktu na nové transportéry svedčí suma, ktorá za 199 vozidiel prevyšuje v prepočte jednu miliardu dolárov, ale aj to, že krach dodávky do Česka ohrozuje v Rakúsku existenciu až 500 pracovných miest.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) juh