John Edwards vystupuje na pódium v džínsoch. Mike Huckabee hrá pred prejavmi na basu - s miestnymi kapelami. Všetkých hlavných kandidátov sprevádzajú počas kampane príbuzní a blízki. Uchádzači o úrad prezidenta majú už desaťročia rovnaký cieľ: primäť voliča, aby si ich obľúbil.
Najnovšie informácie z amerických volieb - kliknite na USA.SME.SK
Prezidentskí kandidáti vyzdvihujú, ako v minulosti hlasovali v Kongrese, spomínajú svoje skúsenosti a hrdia sa svojimi zásadami. Ak však nebudú po chuti davu, takmer nemajú šancu dostať sa do Bieleho domu.
„Imidž je nesmierne dôležitý," hovorí Ken Warren, profesor politických vied na univerzite v Saint Louis, „obsahová náplň kampane je až na chvoste záujmu. Väčšina Američanov politiku príliš nesleduje a ani nevie, aký je názor kandidátov na tú-ktorú tému; nanajvýš o nich majú akúsi všeobecnú predstavu."
Primárky v prvých mesiacoch roka rozhodnú, kto bude reprezentovať demokratov a kto republikánov v novembrových voľbách. Všetci kandidáti „pristrihli" svoj politický profil tak, aby oslovil čo najviac voličov; tí oceňujú aj „autentickosť", takže uchádzač musí počas kampane pôsobiť prirodzene. Bežné je oslovovať ľudí v reštauráciách - a zdanlivo uvoľnene sa s nimi pozhovárať uprostred kŕdľa reportérov.
Obľúbenosť alebo ostrosť?
Podľa jedného septembrového prieskumu väčšina demokratických voličov považuje Baracka Obamu za priateľskejšieho a „ľudovejšieho" ako Hillary Clintonovú. Na republikánskej strane vedie v týchto parametroch Rudi Giuliani pred Johnom McCainom.
Ďalšie prieskumy naznačujú, že Hillary Clintonová voličov dosť polarizuje a tí, ktorí sú proti nej, vo svojom odpore asi vytrvajú. „Strašný prípad, spolu s manželom," hovoria.
Analytik Michael Dimock však tvrdí, že schopnosť kandidáta vyzerať sympaticky nie je rozhodujúcim faktorom pri získavaní váhajúcich voličov. Napr. McCaina považujú republikáni za vodcovský typ a súčasné presvedčenie, že nie je až taký „kámo" ako ostatní, mu asi nepoškodí.
Ten istý prieskum, podľa ktorého je Hillary Clintonová menej priateľská ako jej rivali, tiež ukázal, že ju demokratickí voliči považujú za ráznu a inteligentnú. Pre väčšinu republikánov je zasa Giuliani rázny a energický - ostrý chlapík.
„Kto dokáže posilniť pozitívne predstavy ľudí o sebe, má v rukách kľúč k úspechu," dodáva Michael Dimock. „Verejnosť však často meria dvojakým metrom."
Osobné príbehy
Kandidáti často zdôrazňujú detaily zo svojej minulosti: prísnu výchovu alebo silné rodinné väzby; je to spôsob, ako sa zapáčiť niektorým skupinám voličov. Starším z nich, ale aj ženám sa pozdáva možnosť, že Hillary Clintonová sa stane prvou prezidentkou Spojených štátov.
Kay Baccamová z Iowy hovorí, že sa jej síce páči Thompson, ale voliť bude asi Hillary - aj preto, že je žena. „Bola by to prvá žena na prezidentskom poste v našich dejinách. Stala by sa skvelým vzorom pre všetky dievčatá."
Barack Obama vyzdvihuje svoj životopis, iní kandidáti dojímajú masy príbehmi o prekonaní ťažkostí. V prieskumoch si nedávno polepšil Huckabee; prospeli mu nielen konzervatívne postoje, ale aj príjemné a vtipné vystupovanie a fakt, že sa dokázal zbaviť nadváhy - s ktorou bojujú mnohí voliči. Keď sa ho v Južnej Karolíne opýtali, čo je ťažšie, kandidovať alebo schudnúť, odpovedal: „Oboje dá človeku zabrať. Zhadzovať kilá bolo nezvyklé, politik inak nesmie nič a nikoho zhodiť."