Benátsky Ponte di Rialto má po sedemdesiatich rokoch novú konkurenciu. Turisti sa ponad Canal Grande prejdú aj cez nový most Calatrava.
Po jedenástich rokoch kontroverzných debát spojil v auguste brehy najznámejšieho benátskeho kanálu nový most. Prvý za posledných sedemdesiat rokov a len štvrtý cez Canal Grande. Odvtedy sa čaká na jeho otvorenie. Konštruktéri však pôvodný termín z decembra presunuli až na rok 2008.
Odpor Benátčanov
Benátkam už roky chýbal most, ktorý by prepojil železničnú stanicu Santa Lucia s ťažko prístupným parkoviskom na Piazzale Roma, kde musí každý turista nechať svoje auto. Ďalej sa totiž dá už len peši.
Benátčania sa však dlho tejto myšlienke bránili. Nevedeli si predstaviť most, ktorý by do špecifickej architektúry ich mesta zapadol. Nakoniec prikývli. Presvedčilo ich možno meno renomovaného španielskeho architekta a dizajnéra Santiaga Calatravu.
Autor aténskeho olympijského štadióna veľmi nešpekuloval. Navrhol moderný most, ktorý sa však nijako nebije so svojím pitoreskným okolím.
Jednoduché tvary vyniknú najmä v noci, vďaka dômyselnému nasvieteniu. Benátčania však už koncom júla, keď sa po vode na miesto inštalovania prepravovali jednotlivé kusy mosta, krútili nosmi. Jedným prekážalo predraženie výroby z pôvodných štyroch miliónov eur na viac než jedenásť, iných zase vystrašili varovania profesora Gianfranca Rocatagliatiho v týždenníku L'Espresso, že most má zlú statiku a nápor turistov nevydrží.
Oceľ a sklo
Najviac však verejnosť Calatravovi vyčítala, že pri dizajnovaní nového skvostu Benátok zabudol na hendikepovaných ľudí. Mostu chýba bezbariérový prístup.
Proti nespokojným obyvateľom mesta nezmohol nič ani fakt, že ako doplňujúci materiál na stavbu mosta si Calatrava vybral výsostne benátsky materiál. Istrijský mramor.
Viac než 50 metrov dlhá a 3,7 metra široká konštrukcia je totiž z praktických dôvodov z ocele a skla a váži 270 ton. Tí najzarytejší odporcovia novej stavby prišli dokonca v auguste protestovať proti jej dokončeniu.
Keď však nový most opatrne presúvali na lodiach pod klenbou slávneho, takmer 500 rokov starého mostu Rialto, mnohých z nich to obmäkčilo.
O pár rokov možno mestskej radnici odpustia aj to, že ho nazvala po jeho autorovi. Il Ponte di Calatrava.