Varšava 30. novembra (TASR) Poľský premiér Donald Tusk dnes odletel do Bruselu. Nie však vládnym špeciálom. O 7.00 h ráno sa dostavil na varšavské letisko Okecie a využil bežný linkový let.
Ako píšu noviny Dziennik, nejde o žiadnu ďalšiu poruchu vládneho lietadla. Predseda Rady ministrov sa rozhodol letieť linkou a ako tvrdia jeho spolupracovníci, nebude to posledný raz. Tusk chce ukázať, že "lacný štát" bude a jeho vlastná vláda nemá rada privilégiá.
"Všade tam, kde to bude možné, chce premiér lietať normálnymi linkami," povedala hovorkyňa vlády Agnieszka Liszka. "Náš letecký park je nekompletný. Predovšetkým však ide o zdravý úsudok, aby to bolo čo najlacnejšie," vysvetľuje Pawel Graš.
Noviny si kladú otázku, či takto možno naozaj ušetriť. Je pravda, že náklady na let vládnym TU-154 M nie sú malé: 36 415 zlotých (cca 327.000 korún) za hodinu letu. Normálna letenka stojí oveľa menej. Ale s premiérom zvyčajne letí celá delegácia, takže leteniek treba viac, niekedy aj niekoľko desiatok.
Bývalý ľavicový premiér Leszek Miller tvrdí, že na letoch sa ušetriť nedá a rezignácia z vládneho špeciálu, to sú len problémy. Raz na začiatku svojho funkčného obdobia Miller letel charterom aj s vládnou delegáciou do Londýna. "Ukázalo sa, že nakoniec sme museli zaplatiť viac, než by stál len vládneho špeciálu. Takže sme s tým skončili," povedal.
Hovorca leteckých síl podplukovník Wieslaw Grzegorzewski upozorňuje, že aj za nepoužívané vládne lietadlo treba platiť. "Lietadlá 36. pluku tak či onak musia nalietať plánovaný počet hodín, bez ohľadu na to, či osoby VIP s nimi lietajú alebo nie," povedal Grzegorzewski. Minister Graš si myslí, že príslušníci Úradu na ochranu vlády (BOR) nebudú musieť dodatočne kontrolovať linkové lietadlo, ktorým premiér poletí, pretože najmä po 11. septembri sú kontroly na letiskách mimoriadne dôkladné.
Bývalý šéf BOR Miroslaw Gawor uviedol, že lietanie zvyčajnými linkami môže spôsobiť ťažkosti a problematické situácie. "Niekedy sa napríklad premiér musí náhle vrátiť do krajiny. A čo vtedy? Kúpiť dodatočnú letenku?" pýta sa Gawor. Pri oficiálnej návšteve môže nastať "nevhodná" situácia, keď je na letisku červený koberec a uvítacia delegácia. "Na také návštevy sa nelieta linkou, iní pasažieri predsa nemôžu čakať, až sa skončí uvítacia ceremónia," krúti hlavou Gawor.
Nie vždy musia byť "normálne" lety vládnych činiteľov s "normálnymi" pasažiermi problémom. Presvedčila sa o tom novinárka Dziennika, ktorá letela z Bruselu do Varšavy s vicepremiérom Waldemarom Pawlakom. Sedel v štvrtom rade, bez ochranky, s dvoma spolupracovníkmi. Cestujúci sa s ním chceli pozdraviť. Jediné privilégium Pawlaka bolo to, že vyšiel z lietadla dve minúty pred ostatnými a hneď nasadol do vládnej limuzíny.
"Lenže premiér, to je niečo iné," myslí si Leszek Miller. "Jeho kolegovia z Európy to môžu vnímať ako čudáctvo. Premiér, ak je na dôležitej konferencii, nemôže byť závislý od letového poriadku, to je smiešne," tvrdí expremiér.
Dziennik upozorňuje, že Tuskova vláda nie je žiadnym pionierom v demonštrovaní šetrenia cez linkové lety. Noviny pripomínajú, že vládny špeciál nevyužíva ani slovenský premiér Robert Fico. Jeho tlačový úrad potom posiela novinárom detailne vypočítané náklady a údaje o tom, koľko sa ušetrilo. Dziennik dodáva, že po návšteve v Číne, ktorá kladie dôraz na luxus elít, však slovenská tlač nariekala, že šéf vlády prezentoval Slovákov ako chudákov.
Bývalý hovorca expremiéra Jaroslawa Kaczynského, Jan Dziedziczak zhodnotil krok Tuska stručne: "Je to len hra pred verejnosťou." (Spolupracovníčka TASR Zuzana Kohútková) bar