Rímski taxikári odstavili vozidlá v centre mestaa žiadali starostu, aby vyhovel ich požiadavkám. Na celý deň tak paralyzovali dopravu v Ríme.
Vyzeralo to ako zlý vtip. Akoby niekto na tretiu schválne obvolal všetky taxislužby a vypýtal si odvoz z námestia Piazza Venezia.
Stovky bielych automobilov, ktorým stačil jeden povel z ich rádiotelefónov, začali inváziu do centra talianskej metropoly.
Na stredajšie poobedie Rím tak skoro nezabudne. Napriek tomu, že od budovy Teatro Marcello až po Fori Imperiali blokovali ulice desiatky odstavených taxíkov, turisti aj miestni sa museli spoľahnúť na vlastné nohy a 35 liniek, ktorých trasu museli podľa denníka La Repubblica dopraváci odchýliť.
Nie ďalším licenciám
Taxikári vysypávali smetiaky, len aby kompletne zablokovali rušnú premávku v centre Ríma. Tí, ktorí v tom čase prileteli na letisko Fiumicino, mali smolu. Najrýchlejšie ich do mesta dostali iba vlaky.
Najviac to vrelo pod oknami Senátu. Námestím Campidoglio sa niesli pokriky ako „buffoni“ (klauni) a nespokojní vodiči mávali transparentmi s nápismi „Veltroni je demokrat ako Stalin“. Práve deregulácia sektora dopravy, za ktorou stojí rímsky starosta a šéf Demokratickej strany Walter Veltroni, prinútila stovky rímskych vodičov vypnúť na deň taxametre. Veltroni chce zvýšiť počet taxíkov v Ríme, aby sa priblížil štandardu iných európskych veľkomiest.
Oproti pôvodnej tarife by išlo o zvýšenie až o 18 percent a samospráva chcela zaviesť aj opatrenia na zamedzenie zneužívania týchto služieb.
Rím chce pomôcť turistom
Veltroni navrhuje vydanie až 500 nových licencií, čo taxikári považujú za neprijateľné. „Budeme so starostom rokovať. Som si istý, že nájdeme riešenie. Ak nie, budem prvý, kto sa vráti na námestia,“ citovala La Repubblica lídra protestov Lorena Bittarelliho.
Rímska radnica tvrdí, že služby taxikárov sú nedostatočné a drahé. Liberalizácia by pomohla odľahčiť situáciu najmä na stanici Termini, ktorá je nedostatkom taxíkov najviac postihnutá.
Veltroni neustúpi
Mesto nemenilo dopravné tarify pre taxikárov od roku 2001. Sedemtisíc vozidiel verejnej dopravy je pre viac než 4–miliónovú metropolu málo.
„Žiadali sme vyskúšať to na pol roka a v júni vyhodnotiť situáciu. Ale nedostali sme žiadnu podporu. Ospravedlňujeme sa za nepríjemnosti, ale už sa nedáme vydierať,“ reagoval pre La Repubblicu Marco Ricc z odborárskej organizácie CNA.
Starosta Veltroni včera pred rokovaniami vyzýval na pokračovanie dialógu, na vydaní licencií však naďalej trvá.