Washington 26. novembra (TASR) Hoci počas tohtoročného čierneho piatku prišlo do obchodov o takmer päť percent viac Američanov než pred rokom, minuli o 3,5 percenta peňazí menej. Vyplýva to z prieskumu Národnej asociácie maloobchodníkov.
Za zľavenými nákupmi sa cez víkend vybralo 147 miliónov Američanov, čo je o 4,8 percenta viac ako vlani. V priemere minul každý z nich vyše 347 dolárov, teda o 3,5 percenta menej než v roku 2006. Výsledky prieskumu tiež ukázali, že ľudia nakupovali viac tovaru za nižšie ceny. Analytici to pripisujú obavám z ekonomického vývoja krajiny.
Podľa prezidentky asociácie Tracy Mullinovej nahradili minuloročné hity ako televízory s vysokým rozlíšením skôr drobnosti - digitálne fotorámy, prenosné počítače a kašmírové svetre. Najpopulárnejším tovarom bolo oblečenie (46,8 percenta) a knihy, CD, DVD, videohry (41,7 percenta).
V záujme prilákať čo najviac zákazníkov otvorili obchody oveľa skôr než po minulé roky a podľa prieskumu to bolo dobré rozhodnutie. Vyše 14 percent spotrebiteľov nakupovalo už pred štvrtou hodinou ráno.
Predajcovia vyhodnotili začiatok tejto sezóny ako úspešnejší oproti očakávaniam. Vyšší počet nakupujúcich totiž nahradil straty z nižších tržieb. "Aj keď bol čierny piatok veľkým úspechom pre mnohých obchodníkov, výsledky sezóny nebudú jasné až do posledných dvoch týždňov pred Vianocami," dodala Mullinová. Čierny piatok je totiž veľkým dňom najmä pre spotrebiteľov, najziskovejším dňom predajcov je posledná predvianočná sobota.
Asociácia maloobchodníkov predpokladá, že celkové predvianočné tržby by mali dosiahnuť takmer 475 miliónov dolárov. Tento odhad predpokladá nárast oproti minulému roku o štyri percentá.
Prieskum Národnej asociácie maloobchodníkov realizovala firma BIGreasearch od 22. do 24. novembra na vzorke 2395 respondentov.
(spolupracovníčka TASR Mária Ondruchová) hy