Vlna zeleného ekologického myslenia dáva nádej vzducholodiam, ktoré majú za sebou pohnutú minulosť zaplnenú známou nehodou a nacistickou propagandou.
Sedemdesiat rokov od známej nehody vzducholode Hindenburg začína tento prepravný prostriedok s pohnutou minulosťou opäť provokovať. Od piatka lieta nad hlavami Tokijčanov výletná vzducholoď Zeppelin NT. Jej prevádzkovateľ ponúka vyhliadkové lety vo výške 300 metrov nad mestom.
Neslávna minulosť
Zeppelin, ako sa týmto vzducholodiam hovorí, nesú meno po svojom konštruktérovi, nemeckom grófovi Ferdinandovi von Zeppelinovi.
Počas prvej svetovej vojny boli nie príliš úspešne používané ako bombardéry, nacisti ich počas druhej svetovej vojny zase hojne zneužívali ako nástroj propagandy. Premávali sa nemeckou oblohou vyzdobené hákovým krížom, mnohokrát vysielajúce nacistické pochody. Súbežne sa však používali relatívne úspešne aj ako prepravný prostriedok.
Vzducholode sú mnohým známe hlavne z dobových fotografií z tridsiatych rokov minulého storočia. Len rok po svojej konštrukcii vyhorela 6. mája 1937 po transatlantickom lete z nemeckého Frankfurtu do amerického Lakehurstu gigantická vzducholoď Hindenburg, pomenovaná po nemeckom ríšskom prezidentovi Paulovi von Hindenburgovi.
Bola len o 25 metrov kratšia ako loď Titanic, osud ju však čakal rovnaký. Po trojdňovom lete sa pri pristávaní vznietil horľavý vodík, ktorým bola vzducholoď poháňaná. Z 97 ľudí na palube v nej našlo smrť 13 pasažierov a 22 členov posádky. Loď vyhorela za 34 sekúnd.
Von Zeppelin sa nevzdáva
Nemecká firma Zeppelin Luftschifftechnik sa o 50 rokov neskôr pokúsila vylepšiť týmto tichým strojom ich pošramotenú povesť. Navrhla model Zeppelin NT, skratka NT znamená nová technológia. Od horľavého vodíka prešla firma na hélium. NT lieta od roku 1990 a ponúka prevažne vyhliadkové lety.
Bývalý výkonný riaditeľ firmy a vnuk grófa Zeppelina, Wolfgang von Zeppelin, budúcnosť novej generácie vzducholodí bráni zubami-nechtami. „Momentálne nie je možné, aby vzducholode nahradili klasické osobné lietadlá. To by bolo príliš drahé. Ale zeppeliny by mohli hrať dôležitú úlohu počas dovolenkových letov do destinácií ako Malorka, kde rýchlosť nie je až taká dôležitá,“ povedal von Zeppelin uprostred novembra na sympóziu v Rotterdame, na ktorom sa diskutovalo o vzducholodiach.
Ekoturizmus
Na rozdiel od klasických lietadiel, ktoré používajú ako palivo kerozín, ponúkajú vzducholode ekologickejšiu prepravu. Spálené hélium nie je pre prostredie také škodlivé. Lode okrem toho neprodukujú pri lete toľko rámusu.
Ďalšou výhodou je, že vzducholoď nepotrebuje na dosadnutie na zem dlhú pristávaciu dráhu ako lietadlá. Firma by preto rada ponúkala vyhliadkové lety ponad tropickými pralesmi alebo ľadovcami.
Cigary, ako sa vzducholodiam niekedy pre ich cigarovitý tvar hovorí, našli prekvapujúco uplatnenie aj v inej oblasti. Známa firma De Beers, ktorá sa zaoberá ťažbou diamantov, používa vzducholoď od novembra 2005 na výskum púšte Kalahari. Na jej palube sú citlivé stroje, ktoré hľadajú potenciálne náleziská diamantov.
Pred dvoma mesiacmi zastihla výskumnú loď víchrica, ktorá ju poškodila. Vzducholode sú celkovo veľmi náchylné nezvládať silný vietor. Z rovnakých dôvodov bol posunutý prvý vyhliadkový let nad Tokiom. Posunuli ho z veterného dňa na noc. Vyhliadkové lety so vzducholoďou sa v posledných rokoch rozšírili hneď do niekoľkých európskych miest. K nám najbližšie si môžete z vtáčej perspektívy pozrieť Bodamské jazero a okolie.
LZ 129 Hindenburg
Maximálna rýchlosť: 135 km/h
Výkon motorov: 4 x 1200 koní
Dĺžka: 245 m
Plyn: vodík
ZeppelinNT
Maximálna rýchlosť: 125 km/h
Výkon motorov: 3 x 200 koní
Dĺžka: 75 m
Plyn: hélium
|
Autor: Zuzana Hošalová