Washington 23. novembra (TASR) Piatok po Dni vďakyvzdania patrí v Spojených štátoch amerických už tradične nákupom. Takzvaný čierny piatok je oficiálnym začiatkom vianočnej predajnej sezóny. Pred obchodnými domami už od noci čakali rady nakupujúcich. Niektoré obchody otvorili už o štvrtej ráno.
Začínajúci víkend je najrušnejším predajným víkendom v USA. Väčšina Američanov má od štvrtka do nedele voľno a podľa zistení Národnej federácie maloobchodníkov plánuje takmer 133 miliónov z nich vyraziť na nákupy. Väčšinou ide o mladých ľudí vo veku medzi 18 a 24 rokov. Spomedzi nich bude celkom určite nakupovať až polovica. Aj keď si niektorí ľudia nákupy osvojili ako súčasť tradícií Dňa vďakyvzdania, iní si pred nastavením ranného budíka úroveň zliav preverujú, uviedla prezidentka federácie Tracy Mullinová.
Po slávnostnej večeri Dňa vďakyvzdania vo štvrtok mnohé rodiny študovali katalógy a kupóny, ktoré boli súčasťou štvrtkového vydania všetkých veľkých denníkov. Najzaujímavejšie sú pre kupujúcich akciové tovary, kvôli ktorým niektorí trávili pred obchodmi aj noc. Notebook za 250 USD, televízie s vysokým rozlíšením so zľavami dosahujúcimi aj 1000 USD, či navigačné systémy za 169 USD sú príkladmi najväčších lákadiel z tituliek katalógov. Najrušnejších je prvých šesť hodín výpredaja, počas ktorých predajcovia poskytujú ešte dodatočné ranné zľavy.
Zákazníci v tento deň nakupujú hlavne vianočné darčeky, ale aj veci osobnej potreby. Podľa údajov spoločnosti ShopperTrak RTC dosiahli tržby počas tohto jediného dňa v roku 2006 deväť miliárd USD. Prvé odhady tohtoročných tržieb zverejní asociácia v nedeľu popoludní.
(spolupracovníčka TASR Mária Ondruchová) juh