Mládež vo veku 15 až 24 rokov strávi denne v priemere dve až dve a pol hodiny pri televízii a iba sedem minút číta. Vyplýva to zo záverečnej správy výskumu Čítať alebo nečítať, organizovaného Národnou nadáciou pre spoločenské vedy (NEA).
Výskumníci v správe sformulovali tri znepokojujúce závery: Američania čítajú stále menej a stále horšie. To má za následok dopad na sociálne, ekonomické a občianske postavenie. Práve úroveň čítania sa výrazne zhoršila v skupine 17-ročných mladých ľudí, z ktorých iba tretina dosahuje veľmi dobrú schopnosť čítať. V kvalite čítania sa však zhoršili aj dospelí, a to aj tí najvzdelanejší. Iba niečo vyše tretiny z vysokoškolsky vzdelaných dospelých ľudí dosiahlo v roku 2003 v teste z čítania veľmi dobré výsledky. Oproti roku 1992 to bol pokles o približne 20 percent.
Nedostatočná schopnosť čítať sa stáva problémom v kariére mnohých dospelých ľudí. V správe sa uvádza, že 20 percent zamestnancov nedosahuje úroveň čítania na takej úrovni, ako ich práca vyžaduje. Z ekonomického hľadiska sa lepší čitatelia oveľa lepšie uplatnia. Pri ľuďoch, ktorí dobre rozumejú textom, je dvaapolkrát pravdepodobnejšie než pri slabých čitateľoch, že zarobia viac než 3400 dolárov mesačne.
Táto správa odhaľuje pozoruhodné štatistické prepojenia medzi čítaním, kvalitným čítaním a inými osobnými a sociálnymi výhodami, uviedol Sunil Iyengar, riaditeľ NEA pre výskum a analýzy. Sčítaní ľudia sa stávajú kľúčovými aj pre rozvoj komunity, politické či kultúrne aktivity. Naopak mladí ľudia, ktorí nedokážu kvalitne čítať, často nedokončia ani strednú školu, a to im výrazne sťaží budúce profesionálne uplatnenie.
(spolupracovníčka TASR Mária Ondruchová) juh