Beaujeu 16. novembra (TASR) - Takmer 10.000 vínnych gurmánov z celého sveta oslávilo v noci nadnes tradičný začiatok predaja tohtoročného vína Beaujolais Nouveau.
Na symbolickej inaugurácii nového vína vo francúzskom mestečku Beaujeu, ktoré sa považuje za historické hlavné mesto slávnej značky, sa o polnoci zúčastnili fanúšikovia z Británie, Ruska, Švédska, Číny, Japonska i Južnej Kórey.
"Dámy a páni, slávnostne uvádzame víno, ktoré sa bude piť po celom svete," oznámil teatrálne ceremoniár. "Tri, dva, jedna... Beaujolais Nouveau je tu!"
Beaujolais Nouveau sa v súčasnosti vyváža do viac ako 120 krajín sveta, bezkonkurenčne najväčšími milovníkmi tohto ľahkého mladého červeného vína sú však Japonci.
V japonských kúpeľoch Kowakien západne od Tokia ponúkli záujemcom kúpeľ v bazéne plnom nového Beaujolais. Dospelí si mohli vychutnať aj prípitok, zatiaľ čo deťom musel postačiť iba zážitok z čľapkania v červenej aromatickej tekutine.
Ročník 2007 nového Beaujolais by mal byť "nežný a gurmánsky", uviedol zdroj odborového zväzu vinárov. Tí označili tohtoročný mok za "expresívne víno s výrazným buketom drobného červeného ovocia."
Francúzski milovníci vína majú tento rok prvýkrát šancu degustovať Beaujolais Nouveau aj vo verzii "rosé".
Beaujolais Nouveau sa už tradične začína ochutnávať tretí novembrový štvrtok. Administratíva vo Francúzsku 13. novembra 1951 rozhodla, že niektoré značkové vína vrátane Beaujolais sa budú môcť začať predávať v tomto termíne. Vinári nemuseli čakať na všeobecne platný termín 15. decembra, keď sa každý rok začal legálny predaj nových vín.
Nové víno vďačí za svoj úspech druhu burgundskej révy gamay a znalostiam približne 3619 vinohradníkov z údolia Saône. Ostatné francúzske vinohradnícke regióny nikdy nerobia konkurenciu pre nové Beaujolais.
Novembrové víno si postupne a pomaly získavalo priaznivcov a s nimi aj úspech. Drobnú administratívnu revolúciu si totiž v roku 1951 najskôr málokto všimol.
Mok sa najprv dodával v sudoch a záujemcovia si ho dávali najmä v kaviarňach v okolí Lyona a v Paríži ako "pultové víno". Postupne sa nápoj začal predávať vo fľašiach a dostávalo sa aj do reštaurácií a do vinoték v Lyone a Paríži. Postupne sa rozšírilo aj do ďalších francúzskych miest, do európskych krajín, USA, Japonska a Kórey.
Produkcia nového vína predstavuje približne 450.000 hektolitrov, čo je približne tretina moku z oblasti Beaujolais. Na export smeruje asi polovica uvedeného množstva.
Na oznam "Le Beaujolais Nouveau est arrivé" každoročne čakajú v tretí novembrový štvrtok v mnohých krajinách sveta.