New York 12. novembra (TASR) -
Píše o tom dnešné vydanie novín New York Times s odvolaním sa na výsledky štúdie Inštitútu pre medzinárodné vzdelávanie. Podľa denníka sú zahraniční študenti pre Spojené štáty nielen kultúrnym a vedeckým prínosom, ale aj dôležitou ekonomickou silou.
Vzdelanie je podľa riaditeľa inštitútu Allana E. Goodmana piatym najvýznamnejším americkým exportným artiklom. Americkým školám prináša už dlhé roky nezanedbateľné prostriedky.
Celkovo minuli zahraniční študenti v USA viac než 20 miliárd dolárov, z toho približne polovicu za poplatky na školách. Takmer dve tretiny týchto prostriedkov pochádzali z osobných a rodinných zdrojov študentov v krajinách ich pôvodu, iba jedna tretina prostriedkov bola z USA.
Nárast príjmov spôsobilo podľa Goodmana zvýšenie školného a nárast počtu študentov v drahších certifikovaných programoch bez možnosti dostať štipendium.
Celkový počet študentov sa podľa správy inštitútu po niekoľkých rokoch poklesu zvýšil na takmer 583.000. Najväčší podiel tvoria už tradične študenti z Indie a Číny, ktorí predstavovali celkovo štvrtinu všetkých zahraničných študentov v Spojených štátoch v rokoch 200607.
Veľký nárast počtu študentov zaznamenali USA zo Saudskej Arábie, naopak poklesol počet Japoncov na amerických školách. Najväčší počet zahraničných študentov mala v skúmanom období súkromná Univerzita Južnej Kalifornie v Los Angeles, Columbijská univerzita a Newyorská univerzita.
Spojené štáty po útokoch z 11. septembra 2001 výrazne skomplikovali vízový proces pre všetkých študentov, čo viedlo k niekoľko rokov pretrvávajúcemu poklesu ich počtu. Vlani sa USA vrátili na úroveň spred roka 2001.
Vypracovanie správy Inštitútu pre medzinárodné vzdelávanie financovalo americké Ministerstvo zahraničných vecí. Podľa informácií denníka New York Times by mala byť správa oficiálne zverejnená v utorok.
(spolupracovníčka TASR Mária Ondruchová) dem