Katie - usmievavé blond dievča - bola stredoškolská bežecká hviezda. Práve sa vracala z ľahkoatletického mítingu, ktorý trval do neskorého večera. Asi 20km pred rodinným domom v Prior Lake zaspala za volantom, narazila do násypu a zabila sa.
„Myslela som si, že je to zlý sen," hovorí matka Katie. „Nedokázala som tomu uveriť."
Pre mikrospánok vodiča vyhasne v Spojených štátoch 1550 životov ročne a 71 000 ľudí utrpí zranenia, počet príslušných dopravných nehôd sa odhaduje na 100 000. Tieto čísla udáva štatistika Úradu pre dohľad nad bezpečnou premávkou na cestách.
Ako je známe, ospalosti sa takmer nedá brániť, nejaký čas pomôže nápoj s obsahom kofeínu, potom už iba zdriemnutie. Ľudia si však nebezpečenstvo často neuvedomujú.
„Keď sú unavení, otvoria okno a pustia nahlas rádio," hovorí Darrel Drobnich z nadácie National Sleep. „To nepomáha o nič viac proti spánku ako - povedzme - proti hladu."
Podľa prieskumov nadácie 60% vodičov udáva, že za posledný rok šoférovali aj vtedy, keď boli ospalí, 20% - čiže vyše 30 miliónov ľudí - priznáva, že na okamih zaspali počas jazdy.
Osudná chyba
Profesor Tom Callaghy mal nehodu pred šiestimi rokmi vo Virginii. Vracal sa s manželkou Janie zo súťaže psov, posledné čo si pamätá, bolo, že chcel Janie zobudiť. Vtom zadriemal - ich dodávka odbočila do priekopy, vrazila do stromu a prevrátila sa. Profesorovi politických vied na pennsylvánskej univerzite sa - až na pár škrabancov - nič nestalo a psy v prútených košoch boli v poriadku. Janie, s ktorou bol 33 rokov ženatý, však haváriu neprežila.
„Táto vina nikdy nepominie," hovorí Tom Callaghy, „a vlastne ani nechcem, aby pominula. Sprítomňuje mi Janie."
New Jersey - ako jediný štát v USA - má zákon proti ospalosti za volantom. Nazvali ho podľa 20-ročnej študentky Maggie McDonnellovej, ktorú pred desiatimi rokmi zabil driemajúci šofér. Ten sa priznal, že pred nehodou 30 hodín nespal; predtým fajčil crack. Jeho právnik argumentoval tým, že v New Jersey neexistuje zákon, zabraňujúci šoférovať v polospánku. Sudca preto nedovolil porote, aby považovala spánkovú depriváciu za jeden z faktorov, vedúcich k zrážke. Šofér obišiel s dvestodolárovou pokutou.
Po tom poslanci v New Jersey - na podnet matky Maggie - prijali zákon, na základe ktorého možno obviniť šoféra z vraždy vozidlom, ak bol vo chvíli nehody už 24 hodín hore. Zákon bol prijatý v roku 2003, trestná sadzba je desať rokov väzenia a 100 000 dolárov pokuty. Zatiaľ však podľa zákona Maggie stíhali iba jedného vodiča.
Počet nehôd spôsobených nevyspatosťou sa pritom v New Jersey nezmenšil, v roku 2003 ich bolo asi 2500, vlani už vyše 3000. Neefektívnosť zákona je vyvážená rastúcim všeobecným povedomím o potrebe nezmieriť sa so spánkom za volantom, v ďalších štátoch prebieha v súčasnosti proces prijatia podobných zákonov - napr. v štátoch Illinois, New York, Kentucky, Mississippi a Massachusetts.
„Nie je to nijaká revolúcia," hovorí Darrell Drobnich. „Ak sa nezdvihne mocná vlna emócií, trvá to veľmi dlho."
Nadácia National Sleep bude upozorňovať na problém počas týždňa prevencie od 5. do 11. novembra, na jej stránke (http://www.drowsydriving.org) si každý môže pozrieť ťažký osud obetí ľahkého spánku.
Jednou z nich je 35-ročný Rusty Burris z Columbie v štáte Missouri. Keď mal 18 rokov, šoféroval, hoci už 36 hodín nespal. Vracal sa od starej mamy - ešte míľu a už by bol doma - a vtedy zaspal. Auto nabehlo na hrádzu, Rusty pri náraze vyletel otvorenou strechou. Je ochrnutý od hrude dole.
„Posledné, čo si pamätám, je veranda starej mamy," spomína si. „Prebral som sa v nemocnici, uvidel som plafón a pomyslel som si, že nie som u nej."
Na Rustyho Burrisa prišiel párkrát spánok za volantom aj pred nehodou - ako na mnohých. Vždy sa však včas zobudil.
„Nejde o to, ako často sa vám to prepečie," dodáva, „ale o ten jediný prípad potom. Zvyšok života zaň platíte."
Autor: zdroj: Reuters