Berlín 16. októbra (TASR) - Za slabinu nemeckého vzdelávacieho systému označila dnes spolková kancelárka Angela Merkelová na konferencii o vzdelávaní a integrácii v Berlíne zlé šance potomkov cudzincov, žijúcich v krajine, na získanie adekvátneho vzdelania.
Podľa jej slov je závislosť úspešnosti štúdia na sociálnom pôvode v Nemecku privysoká.
"Všetky deti musia mať v budúcnosti rovnaké šance na vzdelanie, školu, vysokú školu i zamestnanie. Nemôžeme rezignovať ani na jediný talent," vyhlásila okrem iného šéfka spolkovej vlády a dodala, že štát a súkromné nadácie by úzkou spoluprácou mali prekaziť predčasné prerušovanie štúdií.
Predseda Európskej komisie José Manuel Barroso na sympóziu uviedol, že osobne považuje za najdôležitejšie práve zníženie počtu prerušení štúdia.
V Nemecku totiž stále opúšťa takmer 10 percent daného ročníka štúdium bez jeho ukončenia. Týmto stavom, ktorý v spolkovej republike pretrváva už takmer tri desaťročia, sa od stredy budú zaoberať aj rezortní krajinskí ministri na schôdzke v Bonne.
Podujatie poslúžilo popredným nemeckým nadáciám na dosiahnutie konsenzu o kooperácii manažmentu vzdelávania detí migrantov. Ich podpora prostredníctvom inštitúcií verejného i súkromného sektoru sa stane podľa slov splnomocnenkyne spolkovej vlády pre cudzincov Marie Böhmerovej súčasťou Národného integračného plánu.
Prieskum OECD v 17 vyspelých priemyselných krajinách planéty ukázal, že žiadny vzdelávací systém z nich nezlyháva v takej miere, ako ten nemecký pri podpore detí prisťahovalcov. V žiadnej zo 17 krajín nie sú podľa jeho výsledkov na tom 15-roční príslušníci druhej generácie imigrantov (teda tí narodení už v novej krajine, v danom prípade v Nemecku) na tom o toľko horšie, ako potomkovia prisťahovalcov prvej generácie, ktorí sa do krajiny prisťahovali vedno s rodičmi a časť školskej dochádzky absolvovali ešte v rodnej krajine.