Slovensko patrí spolu s Rakúskom, Gréckom, Cyprom a Lotyšskom ku krajinám, ktoré dosiahli najhoršie hodnotenie svojej politiky na podporu integrácie imigrantov.
Vyplýva to zo štúdie, ktorú dnes v Bruseli prezentovala Britská rada na základe porovnania situácie v 25 členských krajinách EÚ (okrem Bulharska a Rumunska), Nórsku, Kanade a Švajčiarsku.
Sledovalo sa množstvo indikátorov patriacich do šiestich kategórií prístup k pracovnému trhu, získanie štatútu dlhodobého rezidenta, možnosť získania štátneho občianstva, umožnenie politickej angažovanosti, politika týkajúca sa zjednotenia rodín a antidiskriminačná politika.
Sme medzi najhoršími
Len Švédsko dosiahlo vo všetkých sledovaných kategóriách výsledky, ktoré umožňujú hodnotiť jeho politiku pre podporu integrácie ako priaznivú. SR získala rovnako ako Grécko 40 bodov, čo znamená štvrté až piate najhoršie hodnotenie.
Slovensko sa považuje skôr za krajinu tranzitu a cezhraničnej mobility než za cieľovú krajinu imigrantov. Podobne ako poľská aj slovenská vláda konštatujú, že kľúčovým problémom pre integráciu imigrantov je nedostatok ich záujmu usadiť sa v krajine.
Väčšina imigrantov žijúcich legálne na území SR musí čakať päť rokov na štatút dlhodobého rezidenta, pričom utečenci nemôžu do tohto obdobia zahrnúť dobu čakania na rozhodnutie o udelení azylu. Dlhodobí rezidenti majú na základe svojho štatútu len čiastočnú istotu, avšak môžu byť vyhostení, pričom štát nie je povinný brať do úvahy napríklad ich existujúce väzby so Slovenskom.
Migrantom sa u nás pracuje horšie
Hoci majú rovnaké práva ako Slováci čo sa týka zamestnania, zdravotníckej starostlivosti či sociálneho zabezpečenia, ich kvalifikácia a zručnosti nemajú rovnaké uznanie ako u slovenských občanov. SR tu získala 55 z celkového počtu 100 bodov, čím sa zaradila do stredu tabuľky.
Podobne (51 bodov) je na tom SR aj v kategórii skúmajúcej prístup na pracovný trh. Len migranti z radov dlhodobých rezidentov majú rovnaký prístup na pracovný trh ako občania EÚ, pre zriadenie vlastnej živnosti však musia migranti spĺňať osobitné kritériá, pričom chýba podpora zo strany integračných opatrení.
poradie | krajina | počet bodov | vstup na pracovný trh | usadenie sa s rodinou | dlhodobý pobyt | účasť na politickom živote | zisk občianstva | ochrana proti diskriminácii |
1. | Švédsko | 88 | 100 | 92 | 76 | 93 | 71 | 94 |
EU-15 | 60 | 64 | 59 | 61 | 60 | 48 | 66 | |
EÚ-25 | 53 | 56 | 57 | 59 | 43 | 43 | 58 | |
17.-18. | ČR | 48 | 50 | 58 | 63 | 41 | 50 | 27 |
17.-18. | Maďarsko | 48 | 40 | 50 | 50 | 29 | 36 | 85 |
21.-22. | Poľsko | 44 | 25 | 66 | 67 | 14 | 45 | 46 |
24.-25. | SLOVENSKO | 40 | 55 | 38 | 51 | 14 | 40 | 44 |
26.-27. | Rakúsko | 39 | 45 | 34 | 55 | 34 | 22 | 42 |
ZDROJ: MIPEX (Celá tabuľka na konci článku)
Slovensko uznanie kvalifikácie neuľahčuje
Nemožno konštatovať, že by sa štát explicitne snažil podporovať ich pracovné zručnosti, znížiť ich nezamestnanosť či zlepšiť ich znalosť slovenského jazyka. Správa tiež kritizuje, že SR sa neusiluje o uľahčenie uznania ich kvalifikácie získanej v zahraničí.
Len 38 bodov pridelila správa Slovensku v oblasti práva na zjednotenie rodín. Migranti musia dokázať, že majú dostatočný príjem a vhodné ubytovanie pre príbuzných, pričom sa musia podrobiť hodnoteniu integrácie, ktorého obsah a kritériá sú kompletne v právomoci policajných orgánov. Tie môžu zamietnuť žiadosť bez toho, aby brali do úvahy osobnú situáciu rodiny.
Iba o dva body viac získalo Slovensko v hodnotení politiky týkajúcej sa získania štátneho občianstva. Väčšina migrantov musí mať predtým päť rokov štatút dlhodobého rezidenta, na ktorý sa čaká takisto päť rokov.
Chýba dvojité občianstvo pre deti migrantov
Nedostatky v legislatíve zapríčiňujú, že migranti nevedia, ako dlho môžu stráviť mimo Slovenska bez toho, aby neboli diskvalifikovaní. Čo sa týka dvojitého občianstva, má slovenská politika najlepšie hodnotenie spomedzi nových členských krajín. Správa však konštatuje, že lepšie výsledky by sa dosiahli, ak by na Slovensku narodené deti migrantov mali automaticky dvojité občianstvo.
Podpriemerné výsledky 44 bodov - má Slovensko aj v kategórii antidiskriminačnej politiky, kde by bolo vhodné, aby zákony explicitne trestali národnostnú diskrimináciu. Jej definície sa okrem toho aplikujú len na obmedzené oblasti.
Najhoršie hodnotenie 14 bodov - má SR v kategórii skúmajúcej možnosti zapojenia migrantov do politického života. Podľa štúdie Slovensko obmedzuje politické slobody migrantov, nezaručuje im žiadne práva na formovanie politických strán alebo na vstup do nich. Slovenské volebné právo by získalo lepšie hodnotenie, ak by každý rezident žijúci v krajine najmenej päť rokov - a nie len oficiálny dlhodobí rezident mohol hlasovať alebo kandidovať v komunálnych voľbách.
Slováci: Nezamestnaných treba deportovať
Hoci väčšina Slovákov pripúšťa, že etnická rozmanitosť obohacuje národnú kultúru a 60 percent súhlasí s tým, že by imigranti mali mať rovnaké sociálne práva, len 34 percent podporuje uľahčenie udeľovania slovenského občianstva.
Znamená to najnižšiu podporu tohto procesu po Cypre, Estónsku a Dánsku. Štvrtina Slovákov si myslí, že všetkých nezamestnaných legálnych rezidentov treba deportovať do krajiny pôvodu.
Slováci sú rozdelení v otázke, či by mali mať migranti právo priviesť si svoju rodinu a rovnako sú nejednotní aj v názore na to, či má cudzinec menšiu šancu nájsť si prácu a či sa robí dosť v boji proti akejkoľvek forme diskriminácie.
Frattini navrhuje modré knižky pre migrantov
Európsky komisár pre spravodlivosť, slobodu a bezpečnosť Franco Frattini chce navrhnúť Európskej komisii zavedenie európskych modrých kariet, akejsi obdoby amerických zelených kariet, ktoré by únia vydávala prisťahovalcom, o ktorých má sama záujem. "Zmyslom tohto návrhu je prilákať pracovníkov potrebných na zaplnenie konkrétnych dier" v jednotlivých oblastiach európskeho hospodárstva, vysvetlil Frattini. Komisár predloží svoj návrh komisii 23. októbra.
Frattini argumentuje, že zatiaľ čo z prisťahovalcov, ktorí prichádzajú do Európy, má len päť percent vysokoškolské vzdelanie, z prisťahovalcov, ktorých po zavedení systému zelených kariet prijímajú Spojené štáty, je to až 55 percent.
Modrá karta by podľa Frattiniho návrhu mala oprávňovať jej držiteľa najskôr k dvojročnému prechodnému pobytu na území jednej z členských krajín EÚ. Toto prechodné obdobie sa bude dať predlžovať vždy o ďalšie dva roky, po splnení istých predpokladov môže záujemca získať aj trvalý pobyt, plus právo pracovať aj v iných členských krajinách únie.
Palko migrantov nechce, obáva sa moslimov
Riešiť demografickú krízu dovozom pracovnej sily z mimoeurópskeho priestoru je omyl, povedal dnes na tlačovej besede poslanec za Kresťanskodemokratické hnutie Vladimír Palko. Reagoval tak na plán komisára EK Frattiniho.
„Je to šialenstvo, ktoré treba odmietnuť,“ zdôraznil Palko. Obáva sa, že pravdepodobne väčšina z migrantov by boli moslimovia, s ich integráciou má však problémy Európska únia už teraz. „Tým viac to nebude vedieť, keď ich bude viac,“ dodal s tým, že ak niekto príde do únie pracovať, s najväčšou pravdepodobnosťou z nej už neodíde.
Palko vidí ako riešenie v politike jednotlivých štátov EÚ, ktorá bude podporovať pôrodnosť. "Potrebujeme deti miesto migrantov," povedal.
poradie | krajina | počet bodov | vstup na pracovný trh | usadenie sa s rodinou | dlhodobý pobyt | účasť na politickom živote | zisk občianstva | ochrana proti diskriminácii |
1. | Švédsko | 88 | 100 | 92 | 76 | 93 | 71 | 94 |
2. | Portugalsko | 79 | 90 | 84 | 67 | 79 | 69 | 87 |
3. | Belgicko | 69 | 75 | 61 | 74 | 57 | 71 | 75 |
4. | Holandsko | 68 | 70 | 59 | 66 | 80 | 51 | 81 |
5.-6. | Fínsko | 67 | 70 | 68 | 65 | 81 | 44 | 75 |
5.-6. | Kanada | 67 | 80 | 76 | 60 | 32 | 67 | 85 |
7. | Taliansko | 65 | 85 | 79 | 67 | 55 | 33 | 69 |
8. | Nórsko | 64 | 70 | 66 | 72 | 86 | 39 | 54 |
9. | Británia | 63 | 60 | 61 | 67 | 46 | 62 | 81 |
10. | Španielsko | 61 | 90 | 66 | 70 | 50 | 41 | 50 |
EU-15 | 60 | 64 | 59 | 61 | 60 | 48 | 66 | |
11.-13. | Slovinsko | 55 | 60 | 71 | 63 | 15 | 41 | 79 |
11.-13. | Francúzsko | 55 | 50 | 45 | 48 | 52 | 54 | 81 |
11.-13. | Luxembursko | 55 | 45 | 50 | 48 | 84 | 45 | 56 |
MIPEX 28 | 54 | 58 | 58 | 60 | 46 | 44 | 59 | |
14.-15. | Nemecko | 53 | 50 | 61 | 55 | 66 | 38 | 50 |
14.-15. | Írsko | 53 | 50 | 50 | 39 | 59 | 62 | 58 |
EÚ-25 | 53 | 56 | 57 | 59 | 43 | 43 | 58 | |
16. | Švajčiarsko | 50 | 75 | 43 | 51 | 55 | 44 | 33 |
17.-18. | ČR | 48 | 50 | 58 | 63 | 41 | 50 | 27 |
17.-18. | Maďarsko | 48 | 40 | 50 | 50 | 29 | 36 | 85 |
19. | Estónsko | 46 | 75 | 61 | 61 | 30 | 26 | 23 |
20. | Litva | 45 | 55 | 68 | 47 | 12 | 38 | 48 |
21.-22. | Poľsko | 44 | 25 | 66 | 67 | 14 | 45 | 46 |
21.-22. | Dánsko | 44 | 40 | 36 | 67 | 55 | 33 | 33 |
23. | Malta | 41 | 30 | 66 | 65 | 19 | 29 | 38 |
24.-25. | SLOVENSKO | 40 | 55 | 38 | 51 | 14 | 40 | 44 |
24.-25. | Grécko | 40 | 40 | 41 | 60 | 14 | 25 | 58 |
26.-27. | Rakúsko | 39 | 45 | 34 | 55 | 34 | 22 | 42 |
26.-27. | Cyprus | 39 | 40 | 32 | 47 | 18 | 36 | 60 |
28. | Lotyšsko | 30 | 20 | 42 | 51 | 11 | 25 | 33 |
Autor: zh