SME

Kto mení hudobný biznis? Radiohead, Prince a Madonna

Obchodné experimenty, o ktoré sa pokúšajú Radiohead, Prince či Madonna, sú príznakom hlbokých zmien v hudobnom priemysle.

(Zdroj: Reuters - ilustračné)

Paríž. Obchodné experimenty, o ktoré sa pokúšajú Radiohead, Prince či Madonna, otriasajú zvykmi hudobného priemyslu a sú príznakom hlbokých zmien vo vzťahoch medzi vydavateľmi hudobných nosičov, usporiadateľmi koncertov a umelcami. Poukazuje na to agentúra AFP.

Anglická skupina Radiohead sa po vypršaní zmluvy s gigantom EMI rozhodla obísť hudobné vydavateľstvo a od stredy ponúka svoj nový album na voľné stiahnutie z internetu. Záujemcovia môžu zaplatiť - ak chcú - ľubovoľnú čiastku. Podľa The Times zatiaľ ľudia za stiahnutie albumu In Rainbows zaplatili v priemere 4 libry (193 korún), tretina sa rozhodla nezaplatiť nič.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
Prince v júli upútal pozornosť sveta tým, že cez britský týždenník Mail on Sunday zadarmo distribuoval svoj album Planet Earth. Britská skupina The Charlatans, ktorých manažérom je ostrieľaný Alan McGee (objaviteľ Oasis), podpísala zmluvu so serverom Xfm. Ich nový singel a potom aj ich nový album budú dostupné zdarma.

Podobné inovácie sú zatiaľ okrajové. Robia ich však vychýrení umelci, ktorí sú známi svojim vizionárstvom, a to v zložitej dobe, ktorá tlačí predstaviteľov odvetvia hľadať nové ekonomické modely.

Predaj hudby sa vo svete prepadol od roku 2000 o viac ako 20 percent. Hudobný priemysel to prisudzuje pirátskemu kopírovaniu. Teraz sa obáva, že iniciatívy Radiohead, Princa a ďalších posilujú v ľuďoch pocit, že hudobná tvorba nič nestojí.

SkryťVypnúť reklamu

"Radiohead si môžu dovoliť nechať ľudí, aby si sami stanovili cenu. Neovplyvní to však spôsob, akým spotrebiteľ vníma hodnotu hudby menej známych umelcov?" pýta sa Martin Williams z britského časopisu Music Week. Kríza tak ukázala vydavateľským spoločnostiam, že iba predaj hudby by im čoskoro nemusel stačiť k prežitiu. Snažia sa preto diverzifikovať svoju činnosť, aby mali tržby aj z koncertov či ostatných aktivít prostredníctvom zmlúv nového typu. Hovorí sa im "zmluvy 360 stupňov" a zahrňujú všetky umelcove aktivity.

"Pri podpise zmluvy s novými umelcami sa snažíme, aby sme mali časť príjmu nielen z albumu," povedal v septembri na brífingu Jean-Bernard Levy, šéf Vivendi, materskej spoločnosti jednej zo štyroch najväčších hudobných spoločností Universal.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Levyho by albumy a DVD mohli čoskoro predstavovať menej než 50 percent tržieb Universal-u. Táto spoločnosť už v júli kúpila vydavateľskú firmu Sanctuary, ktorá sa zaoberá aj zastupovaním umelcov a organizáciou koncertov.

Nový trend rozširovania a prepájania činností sa však podľa niektorých pozorovateľov môže otočiť proti zavedeným gramofirmám.

Podľa niektorých správ Madonna opustí skupinu Warner Music a podpíše zmluvu 360 stupňov na desať rokov v rekordnej výške 120 miliónov dolárov (2,85 miliardy korún) s americkým obrím organizátorom koncertov Live Music. Tá sa tak stáva aj hudobným vydavateľstvom s právami na tri nové albumy Madonny. Naviac bude organizovať turné a predávať všetko, čo sa spája s menom popovej hviezdy.

Autor: (čtk, mš) foto: SITA/AFP

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 081
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 697
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 203
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 432
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 227
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 605
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 242
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 864
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu