Brusel 3. októbra (TASR) - Slovensko patrí v rámci Európskej únie medzi krajiny, ktoré majú najväčší podiel občanov s ukončeným úplným stredoškolským vzdelaním a najmenej študentov predčasne opúšťajúcich školy. Nedostatky má však SR v oblasti celoživotného vzdelávania, investícií do vzdelávania, či v úrovni čítania 15-ročných žiakov. Vyplýva to z porovnania členských krajín EÚ, ktoré dnes zverejnila Európska komisia.
Výročná správa monitoruje pokrok pri napĺňaní cieľov, ktoré má EÚ dosiahnuť v rámci Lisabonskej stratégie v oblasti vzdelávania do roku 2010. Sleduje sa pritom päť oblastí - počet študentov zanechávajúcich vzdelávací proces predčasne, počet osôb s ukončeným stredoškolským vzdelaním, počet absolventov matematických, technických a vedeckých odborov, účasť na celoživotnom vzdelávaní a úroveň čítania 15-ročných žiakov. Hoci sa v porovnaní s rokom 2000 zaznamenal v niektorých oblastiach pozitívny vývoj, celkový pokrok v EÚ je nedostatočný.
Podiel študentov, ktorí na Slovensku odchádzajú zo škôl predčasne, je jeden z najnižších v únii. V roku 2006 tak v EÚ robilo šesť miliónov mladých ľudí vo veku 18-24 rokov. Zatiaľ čo celoeurópsky priemer je 15,3 percenta, na Slovensku je to 6,4 percenta. Lepšie je na tom len Česká republika a Poľsko. Slovensko tak má splnený cieľ pre rok 2010, ktorým je neprekročiť desať percent.
Ďalším cieľom je zvýšiť podiel osôb, ktoré majú ukončené úplné stredoškolské vzdelanie, do roku 2010 na 85 percent. Aj tu je poradie najúspešnejších krajín rovnaké ako v predchádzajúcom prípade - ČR (91,8), Poľsko (91,7) a SR (91,5). Brusel však upozorňuje, že v porovnaní s rokom 2000 došlo na Slovensku k poklesu o 3,3 percenta.
EÚ ako celok si úspešne počína aj vo zvyšovaní počtu absolventov štúdia matematiky, vedeckých a technických odborov, keď sa jej podarilo splniť cieľ, ktorým bolo dosiahnuť desaťpercentný nárast do roku 2010. Slovensko má síce menej absolventov týchto odborov pri prepočte na tisíc obyvateľov než je celoeurópsky priemer (10,2 percenta v SR, 13,1 percenta v EÚ), každoročne sa však zaznamenáva vysoký nárast. Okrem toho podiel žien, ktoré vyštudovali tieto smery, predstavuje na Slovensku 35,3 percenta, čo je o vyše štyri percentá viac než je priemer v únii.
Na druhej strane EK Slovensku vytýka nedostatočné zapájanie sa občanov vo veku 25-64 rokov do celoživotného vzdelávania. Najnovšie údaje hovoria o tom, že tak v EÚ robí 9,6 percenta obyvateľov, no na Slovensku je to len 4,3 percenta. Do roku 2010 by pritom chcel Brusel zvýšiť tento podiel v únii na 12,5 percenta. Najlepšie výsledky dosahujú Švédi a Dáni, kde sú traja z desiatich občanov zapojení do tejto formy vzdelávania.
Zlepšenie je potrebné aj v oblasti gramotnosti v čítaní u 15-ročných žiakov, pretože jeden z piatich žiakov v EÚ (19,8 percent) má s čítaním zjavné problémy. Brusel kritizuje Slovensko za to, že tento podiel je v krajine veľmi vysoký - 24,9 percenta.
SR zaostáva aj v otázke výšky investícií do vzdelávania, keď sa nachádza pod únijným priemerom, ktorý predstavuje 5,1 percenta HDP.
(spravodajkyňa TASR Monika Poláková) hy