Poprad 26. septembra (TASR) - Prvú leteckú záchrannú akciu vo vysokohorskom teréne s použitím špeciálnych okuliarov na nočné videnie absolvovala dnes v noci v rámci Slovenska posádka Leteckej záchrannej zdravotnej služby (LZZS) Air Transport Europe (ATE) v Poprade.
"Zachraňovala 53-ročného českého turistu z Koneprus v okrese Beroun, ktorý sa vybral s rodinou na túru v Západných Tatrách. Schádzal z Račkovho sedla k Račkovým plesám a jeho noha, ktorú mu pred časom operovali, nevydržala celodennú záťaž v náročnom teréne," informoval hovorca LZZS ATE Pavol Svetoň.
Blížila sa noc a manželia nemali so sebou svetlo, preto sa rozhodli požiadať o pomoc Horskú záchrannú službu (HZS). Záchranári po príchode na miesto zhodnotili situáciu a prostredníctvom Krajského operačného strediska integrovaného záchranného systému požiadali o spoluprácu leteckých záchranárov.
"Bolo už po polnoci a posádka vrtuľníka transportovala iného pacienta do ružomberskej nemocnice. Počasie bolo priaznivé, a tak vrtuľník letel do Račkovej doliny. Po zložitých letových manévroch pilot pristál pri Račkových plesách. Posádka o 01.30 hod. naložila turistu na palubu vrtuľníka a previezla do popradskej nemocnice," priblížil nočnú akciu Svetoň.
Dodal, že posádky LZZS ATE sa oboznámili so špeciálnymi okuliarmi na nočné videnie v decembri 2005 a začiatkom roku 2006. Po základnom výcviku nalietali v noci viac ako 250 letových hodín. Išlo o prevozy pacientov z nemocníc na špecializované zdravotnícke pracoviská po trasách, ktoré poznali a boli relatívne bezpečné.
Prvý cvičný nočný let do vysokohorského prostredia s okuliarmi na nočné videnie uskutočnili piloti Viliam Krivák a Andrej Kohút v januári tohto roku, keď pristáli pod Zbojníckou chatou vo Veľkej Studenej doline vo Vysokých Tatrách a tiež v Slovenskom raji.
Špeciálne okuliare (Night Vision Gogles) pripomínajú divadelný ďalekohľad a sú pripevnené na prilbe. Umožňujú vidieť terénne prekážky, lesy, lúky, neosvetlené domy, ale aj veľmi vzdialené svetelné body. Napríklad svetlo baterky je viditeľné zo vzdialenosti 10 km, blikajúce svetlá sanitky z 20 až 30 km a signálne svetlo na televíznom stožiari dokonca na vzdialenosť 100 km. Okuliare využívajú zvyškové svetlo hviezd, mesiaca, ale aj verejného osvetlenia či automobilov na nočných cestách.