Komunistická strana Číny vydala nariadenie, ktoré zbavuje Tibeťanov v exile práva stať sa novým duchovným vodcom.
Budhistickí mnísi v Tibete neveria vlastným ušiam. Čína, ktorá donútila v roku 1959 štrnásteho dalajlámu utiecť do Indie, chce mať rozhodujúce slovo pri výbere jeho nástupcu.
Tibeťania veria, že po smrti duchovného vodcu sa jeho duša prevtelí do dieťaťa, ktoré musia mnísi nájsť a potvrdiť, že je naozaj jeho živou reinkarnáciou. Nový výnos komunistickej vlády má tento proces regulovať.
Narodí sa dalajláma v exile?
„Žiadna zahraničná organizácia ani jednotlivec nesmie ovplyvňovať či kontrolovať reinkarnáciu žijúcich Budhov,“ uvádza sa vo vládnom nariadení. To vstúpilo do platnosti od septembra.
Čínsky úrad pre náboženské záležitosti zároveň tvrdí, že reinkarnáciu budú musieť odobriť viaceré vládne inštancie. Podľa týždenníka Newsweek je tento krok Pekingu zjavnou snahou zbaviť terajšieho dalajlámu a exilových vodcov akéhokoľvek vplyvu na Tibet. Za hranicami tejto čínskej autonómnej oblasti pritom žije viac než 130-tisíc Tibeťanov.
Terajší, 72-ročný dalajláma sa odmieta „znovunarodiť“ v Tibete, kým bude táto malá himalájska krajina pod správou Číny. Podľa analytikov je preto dosť pravdepodobné, že pätnásty dalajláma bude pochádzať spoza hraníc Tibetu, teda napríklad z Indie či Nepálu, kde žije najviac Tibeťanov v exile.
Dvaja vodcovia pre Tibet
Nový výnos vlády môže viesť k situácii, že budhistickí mnísi budú mať dalajlámov dvoch. Jedného oficiálneho, ktorého vyberie Peking, a ďalšieho skutočného v exile.
Podobná situácia už nastala v prípade pančenlámu, druhého najvyššieho predstaviteľa tibetského budhizmu, ktorého v roku 1989 vybral dalajláma.
V poradí jedenásteho pančenlámu však v roku 1995 ako šesťročného odviedli čínske úrady z domu a podľa informácií humanitárnych organizácií ho držia na neznámom mieste.
Komunisti vtedy vymenovali svojho vlastného pančenlámu, a prísne dozerajú na jeho výchovu. Práve pančenláma zohráva kľúčovú úlohu pri výbere ďalšieho dalajlámu.
Čína sa snaží od obsadenia Tibetu v roku 1951 presvedčiť dalajlámu, aby sa vzdal snáh o nezávislosť tejto hornatej oblasti . Všetky rokovania však doteraz stroskotali.
Očakáva sa preto, že Tibeťania by v prípade manipulácie výberu nového dalajlámu neakceptovali oficiálnu voľbu Pekingu.
Ako môže byť ateistická strana schopná rozpoznať ďalšieho dalajlámu?
Tenzin Norgay hovorca tibetskej exilovej vlády v Indii