V pondelok sa začne nová fáza rozširovania Panamského prieplavu, ktorý slúži ako dôležitá dopravná tepna medzi Atlantickým a Tichým oceánom.
Širší prieplav, viac peňazí
Rozšírenie prieplavu by malo Panamu stáť 5,25 miliárd dolárov (asi 130 miliárd korún). Projekt umožní, aby mohlo vodnou cestou preplávať viac lodí, čo krajine zabezpečí vyššie príjmy z poplatkov. Minulý rok Panama získala na poplatkoch za preplav asi 1,4 miliardy dolárov.
Prístupové vodné cesty do Panamského prieplavu
Práce majú byť ukončené v roku 2014. V rovnakom roku bude prieplav oslavovať storočnicu od jeho slávnostného otvorenia.
Koordinátorom rozšírenia je americká spoločnosť CH2M Hill, ktorú ako víťaza výberového konania zvolil Úrad pre Panamský prieplav (ACP). Návrh na rozšírenie prieplavu odsúhlasili obyvatelia Panamy v referende 22. októbra 2006.
Najväčšie výkopové práce pri plavebných komorách Miraflores a Pedro Miguel sa začnú v panamskom novom fiškálnom roku - v októbri 2007.
KLIKNITE - OBRÁZOK ZVÄČŠÍTE
Väčšie lode si vyžadujú väčší prieplav Cez prieplav prúdia asi štyri percentá celosvetového obchodu, čo z tejto vodnej cesty robí chrbticu svetovej dopravnej siete. Cez väčší Suezský prieplav, ktorý spája Stredozemné more s Červeným, sa každoročne preplaví asi osem percent komodít.
Šírka prieplavu je základným kritériom, ktoré rozhoduje o tom, aké lode môžu vodnú cestu používať. Podľa toho sa vyrábajú tankery typu Suezmax alebo Panamax. Po rozšírení Panamského prieplavu sa na vode objavia tankery označované ako Postpanamax (na fotografii Reuters vľavo), ktoré budú môcť prepravovať viac ropy a ďalšieho tovaru.
Francúzi neuspeli, kontrolu prevzali Američania S výstavbou prieplavu začali v roku 1880 Francúzi, projekt však o 9 rokov neskôr skrachoval. V tom čase bol prieplav vybudovaný asi z jednej tretiny.
Po nástupe Theodora Roosevelta na post amerického prezidenta v roku 1901 začali podporovať výstavbu projektu Američania. Podobne ako Francúzi, tak aj Američania mali počas stavebných prác problémy s maláriou a žltou horúčkou.
Počas budovania vraj zahynulo 27 500 robotníkov.
Kontrolu územia okolo budúceho prieplavu si Američania zabezpečili zmluvou Hay-Bunau-Varilla z 18. novembra 1903. Stálo ich to vtedy neuveriteľných 10 miliónov dolárov a ročné platby za prenájom vo výške 250 tisíc dolárov. Zmluva mala byť platná "na večné časy".
Panamský prieplav je "panamský" len 8 rokov Slávnostné otvorenie prieplavu sa konalo 15. augusta 1914, preplával ním parník Ankon. Plnej prevádzky sa prieplav dočkal až v roku 1920, po prvej svetovej vojne.
V roku 1977 bola po sérii nepokojov medzi Američanmi a Panamčanmi podpísaná nová zmluva, ktorá umožňovala postupné prebratie kontroly nad prieplavom Panamou.
Americkí vojaci v tejto oblasti pôsobili celé 20. storočie. Prieplavové pásmo odovzdali Paname až v roku 1999.
VIDEO: Plavba Panamským prieplavom
Na tejto stránke si môžete pozrieť animáciu plavby.
Panamský prieplav bol jedným z navrhovaných novodobých siedmich divov sveta. Jeho dĺžka je 81,6 km a šírka 150 až 305 metrov. Má 6 plavebných komôr, do ktorých je voda napúšťaná z Gatunského jazera.
Dokument o Panamskom prieplave a jeho rozširovaní Prvá časť
Druhá časť
Tretia časť
Štvrtá časť
Autor: zh, čtk