Bratislava 9. augusta (TASR) - Európska Komisia (EK) pomáha propagovať spoločnosti, ktoré využívajú energeticky úsporné svietidlá. Na tento účel zriadila program GreenLight.
Partneri programu môžu využívať informácie a marketingové nástroje od EK. V rámci tohto programu komisia neposkytuje financie, keďže náklady na úsporné osvetlenie sa časom vrátia.
Subjekty, ktoré sa zapoja do programu GreenLight, budú môcť zvýšiť povedomie verejnosti o sebe plaketami na budovách, využívaním loga, oceneniami a podobne, objasňuje Juraj Krivošík z pražského Strediska pre efektívne vyuzívanie energie. "Partneri tak získajú bezplatnú reklamu v súvislosti s ich účasťou v programe GreenLight," dodáva Krivošík.
Návratnosť investície do osvetlenia sa podľa Krivošíka pohybuje od pol roka do štyroch rokov v závislosti od toho, či sa vymení len zdroj svetla alebo aj lampy či elektroinštalácie. Úsporné systémy osvetlenia ušetria zhruba 30 percent energie, respektíve umožňujú zvýšiť hladinu osvetlenia bez zvýšenia energetických nákladov
GreenLight je otvorený, dobrovoľný program, v rámci ktorého sa súkromné a verejné organizácie zaväzujú EK zlepšiť stav svojho osvetlenia a inštalovať nové, energeticky efektívne osvetľovacie systémy, ak tým dosiahnu úspory energie primerané investíciám a kvalita osvetlenia sa zachová alebo zvýši.
Projekt EK odštartovala v roku 2000 a dnes má viac ako 350 partnerov v celej EÚ.