SME

Gore: Znečisťovatelia financujú výskum s cieľom spochybniť globálne otepľovanie

Singapur 7. augusta (TASR) - Výskum zameraný na spochybnenie vedeckého konsenzu o globálnom otepľovaní je súčasťou obrovskej dezinformačnej kampane financovanej ...

Singapur 7. augusta (TASR) - Výskum zameraný na spochybnenie vedeckého konsenzu o globálnom otepľovaní je súčasťou obrovskej dezinformačnej kampane financovanej niektorými z najväčších znečisťovateľov ovzdušia. Dnes to vyhlásil bývalý americký viceprezident Al Gore.

"Niektorí z najväčších uhľovodíkových znečisťovateľov vedú organizovanú kampaň, financovanú čiastkou asi desať milión dolárov (250 miliónov Sk) ročne, s cieľom vytvoriť dojem, že vo vedeckej komunite panujú spory," povedal Gore na fóre v Singapure. "V skutočnosti sú nezhody len minimálne," dodal.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Gore kampaň prirovnal k situácii pred pár rokmi, keď výrobcovia cigariet minuli milióny dolárov a medzi vedcami vyvolali neistotu a debatu o škodlivosti fajčenia.

"V tomto názore panuje medzi vedcami jedna z najväčších zhôd v histórii. Žijeme vo svete, kde to, čo sa kedysi nazývalo propaganda, má teraz dôležitú rolu pri formovaní verejnej mienky," povedal Gore.

Po februárovom zverejnení správy Medzivládneho panelu o klimatickej zmene, zloženého z najprominentnejších svetových klimatológov, ktorý varoval, že globálne otepľovanie je s "vysokou pravdepodobnosťou" spôsobené ľudskou činnosťou, popierači ponúkli odmenu 10.000 dolárov za každý článok, ktorý spochybní zhodu o vplyve znečisťovania na klímu, povedal Gore.

SkryťVypnúť reklamu

"Snažia sa zmanipulovať verejnú mieru a považujú nás za bláznov," dodal.

Podľa Gora korporácia Exxon Mobil, najväčšia voľne obchodovateľná ropná spoločnosť na svete, je jednou z hlavných ropných spoločností zapojených do snáh o zavádzanie verejnosti v otázke globálneho otepľovania.

Britské a americké skupiny pre presadzovanie záujmov vedcov obvinili ExxonMobil z financovania organizácií, ktoré podkopávajú vedecký konsenzus o klimatických zmenách. Spoločnosť vyhlásila, že správy vedcov sú len pokusmi očierniť meno ExxonMobil a vniesť chaos do debaty.

ExxonMobil na svojej internetovej stránke uvádza, že v roku 2005 poskytol po celom svete finančné príspevky v celkovej výške takmer 133 miliónov dolárov, vrátane 6,8 milióna, ktoré distribuovali medzi viac ako 140 think-tankov, univerzít, nadácií, združení a iné skupiny na "výskum v oblasti verejných informácií a politiky". Časť prijímateľov verejne spochybnila akúkoľvek súvislosť medzi emisiami skleníkových plynov a globálnym otepľovaním.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť vyhlásila, že jej finančná podpora neznamená, že kontroluje názory niektorej zo skupín. Zároveň vyjadrila presvedčenie, že - napriek mnohým vedeckým pochybnostiam - riziko možnosti vážnych environmentálnych dopadov emisií skleníkových plynov oprávňuje k tomu, aby sa prijali kroky na ich obmedzenie.

Klíma

Rachel Cleetusová (vpravo), vedúca riaditeľka pre politiku v Únii znepokojených vedcov.

Vedkyňa Cleetusová označila tento krok za bezohľadný a politicky motivovaný.


TASR
Ilustračné foto.

Recept je jednoduchý, prax zložitejšia.


Ivan Buraj 45
Mladí chlapci hrajú futbal v indickom meste Dharamshala, na pozadí vidieť Himaláje.

Ázia je regiónom najviac postihnutým katastrofami súvisiacimi s klímou.


SITA 1
Súvisiace témy: USA
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 455
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 097
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 696
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 661
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 030
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 088
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 735
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 562
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na výsluch predvolali aj ďalšie osoby.


TASR
Ilustračné foto

Preplnenosti sa pripisuje vysoký počet úmrtí, vlani ich bolo osem.


TASR
Polícia použila na rozohnanie demonštrantov slzotvorný plyn, gumové projektily a vodné delo.

Úrady zatkli desiatky zamestnancov samosprávy v rámci vyšetrovania Imamogla.


TASR
Ruský prezident Vladimir Putin a severokórejský vodca Kim Čong-un počas stretnutia v júni 2024 v Pchjongjangu.

KĽDR a Rusko sa pripravujú na slávnostnú ceremóniu.


TASR 3

Sportnet

Na snímke fanúšikovia Spartaka počas odvety semifinále Slovenského pohára FC Spartak Trnava - ŠK Slovan Bratislava.

Vo finále pohára sa stretnú MFK Ružomberok a FC Spartak Trnava.


Slovenskí hokejisti v príprave na MS v hokeji 2025.

Prečítajte si odpovede na časté otázky o MS v hokeji 2025, ktoré hostí švédsky Štokholm a dánsky Herning.


Matej Balciar.

Matej Balciar oblieka dres 1.FC Slovácko.


Fínsky hokejista Valtteri Filppula.

Fínsky center odohral v NHL viac ako 1000 zápasov, reprezentáciu doviedol k zlatu na MS aj ZOH.


SkryťZatvoriť reklamu