Rio de Janeiro 21. júla (TASR) - Štyri dni po najtragickejšom leteckom nešťastí v histórii Brazílie dnes spôsobil vážne problémy vo vzdušnom priestore latinskoamerickej krajiny výpadok radarového zariadenia pre kontrolu zóny Cindacta 4 nad pralesnatým povodím Amazonky.
Technickú poruchu sa podarilo po asi štyroch hodinách odstrániť. Predtým však vážne narušila plynulosť leteckej dopravy.
Stroje, ktoré smerovali napríklad do Miami na Floride, sa museli vrátiť do Sao Paula. Iné lietadlá štartovali z letísk vo Venezuele, Kolumbii i Paname s oneskorením.
Krátko po utorkovej nehode na letisku Congonhas v Sao Paule, pri ktorej zahynulo všetkých 186 ľudí na palube a ďalší na zemi, pripísali mnohí činitelia a odborníci vinu mokrej dráhe. Airbus A320 na nej nezastavil pred tým, ako preletel tesne ponad diaľnicu a narazil do čerpacej stanice a nákladného terminálu.
Televízia Globo však informovala, že stroj letel bez jedného z "obracačov" ťahu, ktorý pomáha lietadlo spomaliť. Podľa správy zariadenie minulý týždeň vypli po poruche a lietadlo už malo na rovnakej dráhe problémy s brzdením deň pred nehodou. Predstaviteľ leteckej spoločnosti TAM však uviedol, že technické normy povoľujú let aj s dvoma takýmito vypnutými systémami.
Videonahrávka utorkového pristávania tiež spochybnila to, či bola pristávacia dráha príčinou druhej veľkej leteckej tragédie v Brazílii za necelý rok. Podľa úradu pre leteckú dopravu nedávno vynovená dráha už dlho kritizovaná ako prikrátka je bezpečnou pre lietadlá veľkosti A320. Napriek tomu dopravu na letisku obmedzia o takmer 20 percent.
Lietadlo na záberoch pri kontakte s dráhou zrýchľuje namiesto spomaľovania - možno preto, že pilot chcel znova vzlietnuť, keď si uvedomil, že nemôže zabrzdiť načas.
Konečný počet obetí tragédie ešte nie je známy, identifikácia zuhoľnatených telesných pozostatkov pokračuje veľmi pomaly a navyše sa na mieste nešťastia našlo aj množstvo častí ľudských tiel, ktoré bude treba ešte priradiť jednotlivým nezvestným.
Vyšetrovanie príčin katastrofy pokračuje za účasti brazílskych, ako aj francúzskych a amerických expertov.