Politické strany, veľké ropné spoločnosti aj malí obchodníci sa snažia, aby boli spájaní s ochranou životného prostredia.
LONDÝN. Teraz sa oneskorene do tejto činnosti pokúšajú zapojiť aj britské banky, informoval spravodajský server BBC News. Preto zavádzajú nové finančné produkty – od kreditných kariet po bežné účty, pričom sa snažia, aby mali povesť ochrancov životného prostredia.
Kritici tohto postupu tvrdia, že bankám došli priemerné finančné produkty, a preto sa snažia klientom „vymývať mozgy“ zeleným tovarom, teda skôr predať svoje produkty, ako zachraňovať planétu.
Zatiaľ najviac ekologickým produktom je kreditná karta Breathe od spoločnosti Barclaycard. Najväčší britský poskytovateľ kreditných kariet sa zaviazal, že 50 % zárobku z karty dá na boj za zníženie emisií oxidu uhličitého.
Zákazník za snahu pomôcť životnému prostrediu zaplatí nevýhodnú úrokovú sadzbu. „Je to dosť čudný spôsob ochrany životného prostredia, keď je založený na vysokých úrokoch,“ komentuje to Lisa Taylorová, hovorkyňa spoločnosti finančného poradenstva Moneyfacts.
Ďalším, kto prišiel na trh s „ekologickou“ ponukou, je finančný ústav HSBC. Ten sa napríklad zaviazal, že zaplatí 5 libier (211 korún) za každého zákazníka, ktorý prejde na účet, ktorého správa sa zaobíde bez papierovania. To znamená, že zákazníkovi prestanú chodiť výpisy z účtu poštou, ale bude sa musieť zaobísť aj bez šekovej knižky.
Spoločnosť Britannia Building Society spustila investičný program pre deti Záchranca planéty. Britannia sľubuje, že za každý nový účet nechá zasadiť strom.