Phnom Penh/Praha 26. júna (TASR) Dvadsať až 22 osôb mohlo byť podľa rôznych zdrojov na palube lietadla An-24, ktoré sa v pondelok stratilo z obrazoviek radarov v hornatej oblasti na juhu Kambodže. Na palube lietadla, ktorého trosky sa záchranárom pre zlé počasie stále nepodarilo nájsť, mohli byť aj traja českí občania, 13 Juhokórejčanov, päť členov posádky a ruský pilot.
Oficiálne zoznamy cestujúcich kambodžská letecká spoločnosť PMT Air stále nezverejnila. Na juh Kambodže sa dnes zo susedného Thajska vydal český veľvyslanec Ivan Hotěk. Na to, že na palube mohli byť aj traja Česi, upozornili veľvyslanca britskí diplomati.
Ambasádu ČR v Bangkoku kontaktovala rodina, ktorá nahlásila mená troch osôb, ktoré mohli do lietadla nastúpiť. Podľa neoficiálnych informácií ide o troch súrodencov vo veku 17-21 rokov deti nemenovaného podnikateľa zo Zlína.
Stroj ruskej výroby An-24 na charterovej linke letel zo Siem Reap, kde stojí slávny chrámový komplex Angkor Wat, do Sihanoukville, prímorského mesta s prístupom k plážam.
Záchranári pátrajú po stroji v hornatej džungli medzi horami Bokor a Kamchay, asi 130 kilometrov od metropoly Phnom Penh. Podľa zástupcu guvernéra provincie Kampot do pátrania po havarovanom lietadle bolo nasadených asi tisíc policajtov a vojakov. Pátranie komplikuje skutočnosť, že kvôli hmle a dažďu nemohli vzlietnuť helikoptéry a záchranné tímy museli vystúpiť z áut a pokračovať po svojich.
Kambodžské úrady vypísali za informácie, ktoré umožnia nájsť trosky lietadla, aj finančnú odmenu. Premiér Kambodže Hun Sen požiadal USA o poskytnutie satelitných fotografií, ktoré by umožnili lokalizovať miesto havárie.
Predseda kambodžskej vlády vyslovil predpoklad, že lietadlo začalo klesať pred plánovaným pristátím a kvôli búrke a zlej viditeľnosti narazilo do horského svahu. Zároveň vyslovil pochybnosti, že by nešťastie mohol niekto prežiť.
Havarovaný Antonov An-24 ruskej výroby mal za ostatné dva roky najmenej tri poruchy za letu alebo nehody. Lietadlá tohto typu sa v bývalom Sovietskom zväze vyrábali od roku 1978 a mali povesť spoľahlivých strojov. Do roku 2005 ich vojenskú verziu používala aj česká armáda. Dodnes ich lietajú ešte stovky v krajinách bývalého ZSSR, v Ázii a Afrike.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) ed