Fakultná Rooseveltova nemocnica v Banskej Bystrici má prvú komplexne vybavenú stanicu Leteckej záchrannej služby Air Transport Europe s hangárom a servisom pre posádku v areáli nemocnice. Využívať ju začali záchranári od začiatku júna. Najmodernejší hangár na Slovensku s posádkou zrýchli zásah o desať až 15 minút.
Banská Bystrica mala doteraz posádku na niekoľko kilometrov vzdialenom letisku Sliač. Momentálne sú k dispozícii priamo v areáli nemocnice piati lekári, traja záchranári a štyria až piati piloti, ktorí detailne poznajú hornatý terén.
„Hangár má obrovský význam. Vedľa je nemocnica. Keď potrebujú, vrtuľník je tu na heliporte. Okamžite môžu zasahovať. Nový hangár s posádkou priamo v areáli nemocnice zrýchli zásah o približne 15 minút. Keď ide o život, je to veľmi dôležité. Závideli by nám ho aj američania," povedal včera hovorca záchranárov ATE Pavol Svetoň.
Doteraz sedel vrtuľník v prenajatom hangári na letisku Sliač a musel v prípade potreby priletieť do Banskej Bystrici. Nový hangár s vrtuľníkom vybaveným prístrojmi pre urgentnú medicínu stál ATE Poprad desať miliónov korún.
Leteckí záchranári z Banskej Bystrice zasahujú v okruhu približne 70 kilometrov. Pri infarktoch a vážnych zraneniach je každá minúta pre lekárov potrebná.
Banská Bystrica zohrala veľkú úlohu pri vzniku leteckej záchrannej služby v celoém bývalom Československu. Prvé skúšobné prevádzky Leteckej záchrannej služby začali v apríli 1987 v Prahe, o niekoľko mesiacov v Banskej Bystrici a v Poprade. Banskobystrickí leteckí záchranári majú každoročne od 2001 viac ako sto zásahov. V tomto roku boli nad stovkou už v máji.
Prvé pokusy s leteckou záchranou na Slovensku začali v 60. rokoch na vojenských a policajných vrtuľníkoch. V septembri roku 1965 zachránila posádka vrtuľníku Mi-4 juhoslovanskú horolezkyňu vo Vysokých Tatrách.