V Spojených štátoch, ktoré sú kráľovstvom spotrebných úverov, posielajú rodičia svoje deti do tzv. peňažných táborov, kde majú poznať hodnotu peňazía naučiť sa s nimi zaobchádzať. Cieľom je zabrániť tomu, aby u detí prevládali nezdravé finančné zvyky.
WASHINGTON. „Pozrite sa na ten zmätok! Pozrite sa na zadlženie Američanov,“ rozhorčuje sa Elisabeth Donatiová, ktorá založila finančné tábory (MoneyCamp) v Kalifornii pre mladistvých vo veku od desiatich do 16 rokov.
O základoch bohatstva
Myšlienku finančne vzdelávať mladých Američanov za 279 dolárov na týždeň uviedla do života v roku 2002. Odvtedy sa kurzov o „základoch bohatstva“ zúčastnilo 2500 detí. Tie sa učia, ako zostaviť rozpočet z výplaty, čo sú to úroky a ako šetriť na dôchodok. V rámci výučby navštevujú žiaci banky, hrajú spoločenské hry zaoberajúce sa nákupmi a počúvajú príbehy o životných osudoch podnikateľov, ktorí sa dopracovali z chudoby k veľkému bohatstvu. „Do táborov prichádzajú najrôznejšie deti: chudobných aj bohatých,“ hovorí Donatiová, ktorej nezisková spoločnosť dotuje tie deti, ktorých rodiny si pobyt v tábore nemôžu dovoliť.
„Výška dlhov v tejto krajine je vôbec najvyššia v histórii a miera úspor naopak najnižšia,“ upozorňuje Annette Gionnetová, ktorá do tábora zapísala svoju dcéru Laru v dvanástich rokoch.
Malí materialisti
Americké domácnosti v súčasnosti vydávajú viac peňazí, než zarobia. Miera úspor bola v roku 2006, druhý rok za sebou, na úrovni mínus jedného percenta. Lara, ktorá má teraz 16, si vedie vlastný rozpočet a má otvorený účet v jednom akciovom fonde. Vložila do neho niekoľko stoviek dolárov a teraz má na účte asi 4000.
Prevratnejší je prípad štrnásťročného Nathana Lemieuxa, ktorému finančné vzdelanie vštepila jeho vlastná matka, ktorá prešla kurzom v peňažnom tábore pre dospelých. „Investoval tisíc dolárov, ktoré si zarobil, keď bol v druhej triede základnej školy. O päť rokov neskôr má už aktíva v hodnote okolo 20 000 dolárov,“ čuduje sa Jodi Lemieuxová, ktorá je učiteľkou v piatej triede základnej školy v Maine na severovýchode USA.
Osobné finančníctvo zahrnula do svojej pravidelnej výučby a má v tom vraj bezvýhradnú podporu všetkých rodičov žiakov. „Stále hovorím o peniazoch. Máme pri vstupe do triedy pichačky, deti si vyratúvajú čas strávený prácou a predkladajú platobné karty,“ vysvetľuje učiteľka.
Umelými peniazmi odmeňuje disciplínu, snahu a statočnosť žiakov. Ako prázdninové úlohy dostávajú „podnikateľské“ zámery, ktorými sa majú riadiť: či už ide o predaj malinoviek, strihanie trávnikov či umývanie áut. „A ono to funguje. Stávajú sa z nich menší materialisti,“ ubezpečuje.
Autor: afp