Brusel 24. mája (TASR) - Ministri kultúry členských krajín Európskej únie sa dnes dohodli na novej legislatíve pre audiovizuálne vysielanie s názvom Televízia bez hraníc. Nové pravidlá sú reakciou na technologický rozvoj a vytvárajú v Európe nové spravodlivé konkurenčné podmienky pre vznikajúce mediálne služby, akými sú video na želanie, či televízia cez mobil.
"Potreba revízie súvisí s novými technológiami a s novými pomermi na trhu audiovizuálnych služieb. Touto revíziou sa zlepšuje právna istota vysielateľov, zlepšuje sa ochrana maloletých vo vysielacích obsahoch, zakazuje sa napríklad reklama liekov, ktoré sú vydávané výlučne na predpis. Smernica tiež nabáda k tomu, aby krajiny zlepšili prístup sluchovo a zrakovo postihnutých osôb k vysielaniu, takisto sa hovorí o zákaze reklám na nezdravé potraviny," objasnil význam novej legislatívy slovenský minister kultúry Marek Maďarič.
Smernica, ktorá je revíziou legislatívy z roku 1989, zjednodušuje aj pravidlá týkajúce sa reklamy. Jej podiel sa však nezvyšuje a bude môcť byť maximálne 12 minút za hodinu, pričom filmy či spravodajské programy možno prerušiť reklamou len raz za 30 minút.
"Slovensko patrilo ku krajinám, ktoré sa zasadili o to, že televízne programy nebudú neúmerne prerušované reklamami," konštatoval minister.
Ministri riešili aj tzv. product placement, teda umiestňovanie reklamného predmetu propagujúceho nejakú značku do relácií. Tu sa jednotlivé členské štáty môžu rozhodnúť, či tento prvok umožnia používať, ale len v zábavných programoch ľahšieho žánru, športových programoch, filmoch a seriáloch, pričom sa na začiatku a na konci programu musí upozorniť na jeho použitie.
"Je na rozhodnutí členských krajín, či tento prvok zavedú do svojej legislatívy a v akom rozhlasu a v akých programoch ho umožnia umiestňovať, ale smernica vylučuje, aby to boli programy pre deti, spravodajské a publicistické programy," uviedol Maďarič.
Rada dospela k dohode aj v otázke, či bude program regulovaný v krajine pôvodu, z ktorej sa vysiela, alebo v krajine destinácie, v ktorej sa vysiela.
"Zotrvalo sa pri veľmi dôležitom princípe krajiny pôvodu, to znamená, že hlavnú zodpovednosť za vysielanie a aj reguláciu, má tá krajina, odkiaľ sa robí vysielanie dominante," dodal minister.
V prípade tzv. služieb na vyžiadanie, akými sú napríklad video na požiadanie, či služby získavané cez internet, sa stanovujú len minimálne predpisy, akými sú kvalitatívne pravidlá pre reklamu, či zabezpečenie ochrany mladistvých a ľudskej dôstojnosti.
Smernica by mala vstúpiť do platnosti koncom tohto roka. Ešte predtým bude o nej hlasovať v druhom čítaní Európsky parlament, čo bude však skôr formalita. Členské krajiny EÚ budú mať následne dva roky na to, aby smernicu začlenili do svojich legislatív.