BRATISLAVA 18. mája (SITA) - Zostatková hodnota majetku skrachovanej leteckej spoločnosti Slovenské aerolínie (SA), a.s. v konkurze predstavuje 5,1 mil. Sk, pohľadávky spoločnosti pritom dosahujú výšku 33,1 mil. Sk. Vyplýva to zo súpisu všeobecnej podstaty majetku leteckej spoločnosti, o ktorom informoval správca konkurznej podstaty Ivan Klementis v Obchodnom vestníku.
Najväčším dlžníkom Slovenských aerolínií je podľa zverejnených údajov ruská letecká spoločnosť Aeroflot, ktorá neuhradila faktúru v prepočte 9 mil. Sk za leteckú prepravu cestujúcich. Rolls-Royce Credit Corporation dlhuje SA takmer 5 mil. Sk, Travel Team Slovakia 3,9 mil. Sk za neuhradenú sumu podľa zmluvy o spolupráci, ARE Airlines Representative Europe 2 mil. Sk, cestovná kancelária Hydrotour 919 tis. Sk za neuhradené faktúry za charterové lety. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR dlhuje spoločnosti podľa súpisu takmer 900 tis. Sk.
Správca konkurznej podstaty Slovenských aerolínií informoval aj o súpise oddelenej podstaty ich majetku, na základe ktorého bol zabezpečený veriteľ Slov Air. Slovenské aerolínie boli založené v roku 1995 a od februára 2006 disponovali základným imaním vo výške 184,8 mil. Sk. Okresný súd Bratislava I v rámci vyhláseného konkurzu na majetok zadlženej leteckej spoločnosti v druhej polovici apríla tohto roka predĺžil o ďalších 30 dní lehotu na vyhotovenie konečného zoznamu pohľadávok veriteľov. Súd zároveň predĺžil termín na vypracovanie súpisu majetku úpadcu tiež o 30 dní.
Zadlžené Slovenské aerolínie požiadali o vyhlásenie konkurzu na vlastnú spoločnosť 2. marca tohto roka. Okresný súd najprv 12. marca rozhodol o začatí konkurzného konania voči spoločnosti, o samotnom vyhlásení konkurzu a ustanovení správcu konkurznej podstaty rozhodol 19. marca. Veritelia dostali pôvodne lehotu 45 pracovných dní na prihlásenie svojich pohľadávok.
Príčinou konkurzu SA je skutočnosť, že rakúska letecká spoločnosť Austrian Airlines (AUA) ako majoritný vlastník SA obmedzila v januári tohto roka ich prevádzku a odobrala im dve z troch lietadiel. Zdôvodnila to tým, že vláda SR nevyrovnala skryté záväzky slovenského leteckého prepravcu. SA vzápätí museli zrušiť svojich osem pravidelných letov týždenne do Bruselu a štyri lety týždenne do Moskvy. Vláda SR nevyrovnala záväzky kvôli tomu, že požiadala o vyjadrenie Európsku komisiu, či by túto platbu nevnímala ako nepovolenú štátnu pomoc, za ktorú by potom mohla Slovensko sankcionovať. AUA pritom požadovala podpísanie dohody o vyrovnaní záväzku SR do konca minulého roka. AUA získala zhruba 62-percentný podiel v SA pred dvoma rokmi.